Skilda åsikter om löneandelen

Hur stor roll spelar det att löntagarnas andel av vinsterna har minskat? Och vems är felet? Det var frågan på Transports tredje seminarium i Almedalen. Förbundsordförande Lars Lindgren menar att fackens låga lönekrav är en anledning. Anders Ferbe, ordförande för IF Metall, hävdar att det inte går att kräva för höga löner utan att riskera jobben, i stället ligger ansvaret hos ägarna.

Under det gångna året har frågan blivit välkänd. Efter boken ”Den sänkta löneandelen” och SVT:s dokumentär ”Lönesänkarna” har frågan väckt stort intresse. Men åsikterna om betydelsen av det går isär.

– För gemene man och löntagare är reallöneutvecklingen mycket mer intressant än löneandelen, och den har stadigt ökat, säger Malin Sahlén.

Hon är projektledare på den liberala tankesmedjan Timbro och menar att det är fel fokus att debattera den sänkta löneandelen.

Trots det var hon inbjuden som gäst till Transports tredje och sista seminarium under Almedalsveckan, för att diskutera just detta.

– Vi har en ojämn fördelning av förmögenheten i Sverige och vi skulle tjäna på att förändra det. Vi skulle tjäna på att ha en mer förmögen befolkning och en mindre förmögen stat, säger Malin Sahlén.

I en fullsatt sal presenterade Erik Bengtsson, forskare och redaktör för boken ”Den sänkta löneandelen”, vad det hela handlar om.

Enkelt förklarat gäller saken hur stor löntagarnas andel av företagens vinster är. Och att den här delen har minskat under de senaste decennierna är ett faktum. Även om utvecklingen har stannat av i Sverige.

– Det finns en total enhet om att löneandelen minskat i världen, men en total oenighet om varför. I Sverige har utvecklingen stått stilla under de senaste 15 åren, men den är på en låg nivå, säger Erik Bengtsson.

Till skillnad från Transports Lars Lindgren menar Anders Ferbe, ordförande för IF Metall, att facken varit starka och klarat utvecklingen bra.

– Vi behöver ställa oss frågan hur det kommer sig att vi i Sverige hållit emot en trend. Som jag ser det släppte vi löneutvecklingen på 80- och 90-talet men från mitten av 90-talet och framåt har vi rättat till det, säger han.

IF Metall har som företrädare för industrin stor makt gällande lönerna och är det LO-förbund som i praktiken sätter märket för övriga grupper i avtalsrörelsen.

Och Anders Ferbe menar att det är svårt att begära mer än vad som redan krävs.

– Vi är oerhört omvärldsberoende. Om vi i Sverige vill behålla en konkurrenskraftig industri kan vi inte plocka ut för mycket. Det finns däremot ett ägaransvar. Det är till exempel ett problem att pensionsstiftelserna driver avkastningskrav på företag och att företagen har svårt att motivera stora investeringar, säger han.

Lars Lindgren, Transports förbundsordförande, håller inte med om Ferbes syn på att jobben skulle vara i fara om löneanspråken blir för höga.

– Det handlar om efterfrågan.

Lindgren menar också att det inte nödvändigtvis är så att lönerna måste stiga skyhögt i varje avtalsrörelse, men att löntagarna i så fall måste få något tillbaka.

– Vi skulle kunna acceptera mer vinstandelar om det investerades mer, men vinsterna försvinner till utlandet, säger han.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO, var också en av peneldeltagarna och menade att det trots allt är en central fråga för fackföreningsrörelsen. Han menade att det hänger ihop med kapitalintensiteten, den faktiska vinsten efter ett utfört arbete, som har minskat under de senaste 15 åren.

– Vi behöver titta vidare på det här och ha en strategi för att få tillräckligt med investeringar i Sverige. Det är genom en ökad produktion som vi kan höja löneandelen, säger Ola Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.