Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning
Close
Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen.
Close

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

I hytten började en av de väletablerade, äldre lärarna berätta om sitt privata sexliv för två kvinnliga elever. Han sa att han kanske höll på att bli gubbsjuk, höhö, och att han ”inte fick så mycket hemma”. Sedan kommenterade läraren den ena tjejens luva: ”sexig mössa”. Vid ett annat tillfälle, när eleverna i sista årskursen på fordonsprogrammet övade att kasta band, kom en lärare upp bakom en elev:

– Han kom upp bakifrån, tryckte sig mot henne. Vid en annan händelse, i klassrummet, kom han upp och började massera henne, säger Johanna.

Hon går på fordonsprogrammet på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Och hon är en av flera elever, både nuvarande och tidigare, som reagerat på den sexistiska jargongen. Men som de fått höra är bäst att de vänjer sig vid, ”för att förbereda sig” för verkligheten.

– Det är framför allt två lärare det varit problem med. Det har varit ord, gliringar, kommentarer … Lärare som gick in på ens sociala medier, och gillade gamla bilder man lagt upp. Ingen sa ifrån direkt till dem, berättar Johanna.

Den ene läraren ska också ha skickat nakenbilder till en tjej, och blivit hemkörd av en annan kvinnlig gymnasieelev efter krogbesök.

Till slut fick Johanna och några andra tjejer nog. De vände sig till en kvinnlig lärare, som de hade förtroende för. De vände sig också till skolans kurator. Men något stöd från skolledningen upplevde de inte.

– Vi blev erbjudna kuratorssamtal, och kuratorn tog saken till biträdande rektor. Han vände sig sedan till de båda lärare det handlar om, säger Johanna.

Kallade till möte

Ett par veckor senare var de kallade till möte.

– Båda lärarna kommer in till oss, vi var fyra tjejer, och säger att de fått veta att några tjejer på fordon pratat. Och att det inte var bra. Han som är värst, när det gäller verbala trakasserier, sa i arg ton att han kände sig utsatt och att inget stämmer utan att allt var lögn. Sedan sa han att okej, han kanske hade sagt att någon hade en sexig mössa.

Den kvinnliga, legitimerade, lärare hon och de andra vänt sig till tvingades bort från gymnasiet. Enligt Johanna och kamraterna handlar det om att läraren blev utfryst när hon vägrade godta den accepterade jargongen i lärarkollegiet.

– Jag vet att hon behövdes på skolan, för oss. Så jag vände mig till skolchefen, säger Johanna.

Först var det tveksam om det över huvud taget skulle bli något möte. Men så fick de en halvtimme med skolchefen. Redan efter en kvart sa han dock att ”nu räcker det”. Men tjejerna sa ifrån och de fick sin utlovade tid när de berättade att de talat i två timmar med Avesta Tidning.

Johan Stålhand har själv gått fordonsprogrammet på Karlfeldtgymnasiet. I dag arbetar han som lastbilschaufför i Göteborg, och är aktiv inom facket. Han läste Johannas inlägg på sociala medier och reagerade starkt.

– Man blir förbannad när man hör det här, om en utbildning. Det är en jargong som kanske var okej i en del fikarum för tio år sedan, men inte är okej där heller längre. Särskilt inte efter metoo, säger Johan Stålhand.

– Skulle jag som skyddsombud få höra nåt sånt skulle jag agera direkt. Och killar som kör den stilen blir direkt satta på plats. Branschen vill ha in fler tjejer och de behövs.

Och Johan tycker att det är starkt att Johanna gått ut och berättat öppet om en osund kultur:

– Varmt välkommen inom fackvärlden. Du behövs där också!

Värdegrundsutbildning

Gymnasiechefen heter Rolf Engman. Till Avesta tidningen sa han i september att ärendet ”är komplicerat”. Men efter att både tidigare och nuvarande elever slagit larm har en intern utredning genomförts.

– Det är inte komplicerat när det gäller relationer mellan personal och elever. En utbildning bland personalen ska genomföras. Det är kuratorn som rekommenderat den, säger han.

Samtliga lärare som undervisar på fordonsprogrammet ska gå en värdegrundsutbildning.

Rolf Engman framhåller också att biträdande rektorn, tillsammans med kuratorn, under hösten intervjuat samtliga elever – ett femtiotal – med öppna frågor. I stort sett alla har uppgett att de känner sig trygga på utbildningen. Även elever som tidigare varit kritiska har uppgett att de känner sig tryggare.

Men lärarnas agerande, som tjejerna vittnat om, måste väl vara oacceptabel?

– Ja, självklart. Jag är själv far till tre döttrar och det är inte acceptabelt alls, säger Rolf Engman.

– Jag har haft förklarande samtal med de två lärare som pekats ut.

Rolf Engman kan inte gå in i detalj på samtalen, men det har enligt honom varit ”tydliga samtal”. Nu ser gymnasiechefen att skolans transportprogram är på rätt spår.

Johanna på fordonsprogrammet är en av dem som agerat för förändring.

Tack vare henne och några kamrater verkar det äntligen gett resultat. Men allt har inte fungerat som det varit sagt under hösten.

– Vi blev utlovade att få ha alla praktiska övningar med kvinnliga lärare, men det har inte gått.

Johanna hoppas att det blir bättre:

– Jag tänker jättemycket på dem som går i ettan.

 

Fotnot: Johanna är ett fingerat namn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Porträttbild på man med rakat huvud och skägg

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.