Skolverkets förslag: Ta bort allt som rör arbetsvillkor

Undervisning. Skolverket har tagit bort allt som rör arbetsmarknaden och dess villkor i förslaget till den nya läroplanen för årskurs 7-9. Senast i dag måste alla yttranden på remissen in.

– Går det här igenom kommer det göra hela samhället en otjänst, säger Transports centrala arbetsmiljöombud Gustaf Järsberg, som skickade in ett yttrande över Skolverkets förslag i dag.

LO upptäckte i går att Skolverket tagit bort allt som rör arbetsvillkor och arbetsmarknad i den nya kursplanen för årskurs 7-9. I går, den 23 oktober, var också sista dagen som remissvar på förslaget skulle skickas in.

Tidsfristen har nu skjutits fram en dag. LO-förbunden har på sig till klockan 17 att svara på remissen.

I den nuvarande läroplanen i samhällskunskap ska eleverna lära sig om följande: ”Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.” Detta har Skolverket alltså tagit bort i den nya kursplanen.

Transport: ”Uppseendeväckande förslag”
Många ungdomar får sin första kontakt med arbetsmarknaden på sommarlovet efter nian. Gustaf Järsberg poängterar att det är uppseendeväckande att ett sådant förslag läggs fram samtidigt som olyckstalen ökar på landets arbetsplatser.

– Ungdomar är vanligt förekommande i arbetsplatsolyckor. Ofta beror det på okunskap om vilka rättigheter man har, säger han.

Skolverkets avdelningschef Anna Westerholm svarar i ett mejl att anledningen till förslaget är att timmarna inte räcker till och att samhällskunskap är ett ämne som har ”för mycket innehåll i förhållande till antal timmar”.

Hon påpekar att även om arbetslivets villkor föreslås att tas bort ur kursplanen så kommer arbetsmarknadsfrågor ändå tas upp men i andra sammanhang. Till exempel när man talar om hushållsekonomi eller orsaker till ojämlik fördelning av inkomster mellan människor.

Transport vill att punkten om arbetslivskunskap återinförs i förslaget till den nya kursplanen i samhällskunskap.

–Vi vill snarare se att elever lär sig mer om arbetslivet och ens rättigheter i skolan, säger Gustaf Järsberg.

Tidigare i höst fick Skolverket kritik för att antikens historia hade tagits bort i den nya kursplanen. På den punkten har myndigheten nu backat.

I mitten av december ska Skolverkets generaldirektör lämna det slutgiltiga förslaget som regeringen sedan ska ta ställning till. Kurs- och ämnesplanerna kommer att gälla från och med hösten 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Margaretha Nilsson:
    29 oktober, 2019

    Detta är ett helt galet förslag - idag, när mer än en person i veckan dör i arbetsplatsolyckor, och många fler dör av stressrelaterade sjukdomar, och när det till och med finns förslag från extremhögern om att ta bort skyddsombud på arbetsplatserna, är det oerhört viktigt att unga får veta åtminstone något om vilka rättigheter de har. Att ens nämna som exempel på när arbetsmarknadsfrågor tas upp "... när man talar om hushållsekonomi eller orsaker till ojämlik fördelning av inkomster mellan människor." visar på djup okunskap om arbetsmarknadens villkor.

  2. Ernst Åslund:
    27 oktober, 2019

    Va knäppt att ta bort ett sådant viktigt ämne i skolan. Vad är det ungdomar ska göra efter skolan? Jo de ska ut i arbetslivet och då är det väl viktigt att veta lite om arbetslivets villkor.

  3. Mårten:
    26 oktober, 2019

    Att kunna lite Platons idévärld är inte fel men kunskap om kollektivavtal, pensionssystem och hälsosamma arbetstider är nog ännu böttre.

Lästips:

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.