”Skönt att slippa långvarig konflikt”

Strax före tolv tog strejkvakterna utanför terminalerna på sig sina gula västar. En timme senare åkte de av igen. – Jag är lättad och glad. Nu slipper vi en långvarig konflikt, säger klubbordförande Mikael Johansson på DHL Freight i Västberga.

Schenkers anläggning i Lunda industriområde norr om Stockholm är en av Sveriges största terminaler. Här hanteras närmare 60 000 sändningar varje dygn, och terminalen har omkring 300 egna anställda. Det är några minuter efter att strejken inleddes och lastbilarna fortsätter rulla in genom grindarna.

– Men det lär bli svårt för dem att få lastat därinne, kommenterar strejkvakten Benny Lundgren, ombudsman på avdelning 5 Stockholm.

Tillsammans med ombudsmannakollegan Christer Norfall och Ralf Kasperdowski, ordförande i åkeriklubben på Schenker, går Benny Lundgren strejkvakt utanför terminalen.

– Vi sköter informationen till alla som kommer in och ut. Och håller koll ifall företaget försöker ta in några bemanningsföretag, säger han.

Samtidigt får strejkvakterna lämna information till en stor mängd journalister – medieintresset är stort för strejken. Inte bara fackliga tidningar utan även TV4, Aftonbladet och andra riksmedier är på plats. Företagsledningens representanter står en bit bort i gula varselvästar, tydligt illa till mods, och hänvisar alla frågor till Schenkers pressekreterare.

En av de första som kommer ut efter 12-slaget är terminalarbetaren Robert Magala, som verkar en smula förvirrad.

– Jag har egentligen ingen aning om varför vi ska strejka. Vi har inte fått veta så mycket om bakgrunden, så jag kan inte säga att strejken är vare sig bra eller dålig, säger han.

Nu ska han direkt till Arbetsförmedlingen och skriva in sig inför den väntade lockouten.

– Sedan går jag hem och väntar på besked från förbundet. Jag vill ju vara på jobbet, så jag hoppas det löser sig snabbt.

Nästa terminalare ut genom grinden heter Tommy Johansson. Han tycker att Transport har helt rätt när det gäller bemanningsföretagen.

– De bemanningsanställda blir ju utnyttjade som det är nu – får sitta och vänta vid telefonen och bli skickade hit och dit, säger han.

Utanför en bilverkstad intill terminalen står några mekaniker och tittar på. De vill inte framträda med namn, men understryker att de är medlemmar i Metall och stöder terminalstrejken.

– Metall är skräp, de bara viker sig. Transport gör helt rätt som krigar för sin sak, säger en av dem.

Christer Norfall anser att förbundet inte hade något annat val.

– Det är ju inte så att vi kräver något revolutionerande i bemanningsfrågan. Vi vill bara ha en motsvarighet till det som redan finns i andra kollektivavtal, och jag tycker vi har varit konstruktiva i förhandlingarna. Men vi har bara mötts med trams. Det går inte att förhandla med någon som inte vill resonera, säger Christer Norfall.

Han säger sig vara redo för ”en väldigt lång strid”.

– Det kommer att bli tufft, det kommer att bli jobbigt. Men det är vi beredda på, och jag räknar med att vi får gehör för våra krav till slut.

Just då kommer meddelandet i allas mobiler – transportavtalet är klart och konflikten ska avblåsas.

– Det känns nästan lite som att bli snuvad på karamellen, säger Christer Norfall, halvt på skämt.

– Men det är ju inget självändamål att gå ut i konflikt. Det är alltid bättre att lösa saker vid förhandlingsbordet, och det verkar de ju ha gjort nu.

Samtidigt har den stora samlingen reportrar precis hunnit lämna gårdsplanen utanför DHL-terminalen i Västberga. Vice klubbordförande Malin Hamrin är lite tagen på sängen. Hon hade förberett sig på att agera strejkvakt utanför DHL hela dagen.

– Nu måste jag hem igen innan jag börjar jobba klockan 15.

Men först ska hon ringa runt till de femtontal kollegor som gått av sitt pass och nu måste komma tillbaka för att återuppta arbetet.

Och hon är inte ensam om att bli överraskad av beskedet.

– Jag bor fem mil härifrån och varken tagit med matlåda eller pengar till mat, säger Kent Hammershöj.

Han och kollegan Lennart Hedqvist var förberedda på att få visa sin ställning, särskilt i bemanningsfrågan.

– Jag tror att det kommer att bli mer och mer bemanningsanställda på arbetsplatserna när det blir pensionsavgångar. Jag tror inte att tjänsterna kommer att tillsättas av ordinarie personal, säger Kent Hammershöj.

– Det är viktigt att hålla hårt i de rättigheter och villkor som vi har, annars kommer de som är unga nu aldrig att få det lika bra, tillägger Lennart.

Men i grunden är de båda nöjda med beskedet om att avtalet är klart.

– Det är klart att det är bra att det är färdigt, även om jag inte vet vad det innehåller riktigt ännu. Och svartfötterna slapp visa var de står också. De pratade om att de skulle jobba trots strejken, säger Lennart Hedqvist.

 

Johanna Kvarnsell

Sofia Lindroth

Tommy Harnesk

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.