”Det är som en oskriven regel att man är trevlig mot varandra, annars skulle det inte fungera att arbeta här”, säger Peter Svensson (till vänster) på OKQ8-macken strax söder om Varberg. Kollegan Mattias Andersson håller med. Foto: Lilly Hallberg
Close
”Det är som en oskriven regel att man är trevlig mot varandra, annars skulle det inte fungera att arbeta här”, säger Peter Svensson (till vänster) på OKQ8-macken strax söder om Varberg. Kollegan Mattias Andersson håller med.
Close

Skönt tonläge på macken

Arbetsmiljö. Hövlighet gentemot varandra är en förutsättning för att klara jobbet. Det säger personal vid bensinstationen utmed E6:an söder om Varberg.

Flera yrkesförare tipsar om OKQ8 vid Björkäng vägkrog som ett bra ställe att prata om hövlighet på jobbet som arbetsmiljöfråga. Personalen är omvittnat kunnig – och trevlig. Men är de lika trevliga mot varandra?

– Ja, det skulle jag säga. Vi har ett bra tonläge här, är schysta mot varandra, säger Mattias Andersson.

Hans något yngre kollega Peter Andersson instämmer:

– Det skulle inte gå att vara trevlig mot kunderna om man inte är det mot de andra som jobbar. Alla här ställer upp för varandra, vi känner ju varandra rätt väl.

Oskriven regel vara snäll

Båda talar om kulturen på sin arbetsplats som något som tycks sitta i väggarna, på ett positivt vis.

– Ja, det är som en oskriven regel att vara snäll, annars skulle man inte kunna vara kvar, säger Peter.

I bensinstationens butik är de sex personer som arbetar, plus extrapersonal. De ordinarie växlar mellan att jobba morgon och kväll, och är alltid minst två. Butiken stänger vid midnatt alla veckans dagar, förutom lördagar då det är tidig hemgång: klockan 21.

– Det finns ju ingen som tjänar på att man var otrevlig mot varandra på jobbet. Jag tror att det oftare blir problem på en större arbetsplats, med gruppbildningar och så. Här är vi en liten tajt grupp där alla ingår, säger Mattias.

– Vi ställer upp för varandra, kan hoppa in om någon blir sjuk eller om det behövs av andra anledningar. Det är rätt mycket av frihet under ansvar här. Och vi litar på varandra – vi är ju gänget som sköter stället!

Björkäng vägkrog

Samtidigt är OKQ8-macken strax söder om Varberg en del av en större anläggning tillsammans med Björkäng vägkrog, som ryms i samma byggnad. På den stora parkeringen intill står ett fyrtiotal långtradare parkerade den kväll Transportarbetaren hälsar på, och det är en strid ström av inte minst tung trafik till och från Björkäng. Eller nya Björkäng vägkrog, egentligen – namnet fick följa med då anläggningen flyttade från samhället vid gamla E6:an upp till nya motorvägen.

– Pandemin har betytt färre kunder, men vi har mycket lastbilschaufförer så vi har ändå haft att göra, säger Peter.

Han började sommarjobba för tio år sedan, och fortsatte sedan arbeta i butiken efter gymnasiet. I dag jobbar Peter Svensson 80 procent.

”Schyst ton här”

Mattias Andersson har arbetat på macken i åtta år.

– Det har varit schyst ton här hela tiden, säger Mattias.

Han tror att det generellt skett en förbättring på den fronten på många arbetsplatser de senaste årtiondena.

– På 1970-talet och tidigt 80-tal var det nog tuffare, en mer sexistisk jargong överlag. Det förekommer inte nu. Här är det ingen som kommenterar tuttar eller drar några grova skämt.

De har ofta skoj ändå på jobbet, poängterar båda. Trivs tillsammans, utan att umgås regelbundet utanför arbetsplatsen – ”det är knappast så att några åker och fiskar tillsammans varje helg”. Men en och annan after work och golfrunda har det blivit med kollegorna från bensinstationen genom åren. Och den nivån uppskattar killarna i kassan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.