Skyddsfordon krävs för bärgningsarbetare
Nu skärper Arbetsmiljöverket bestämmelserna för bärgning av havererade fordon på E 4:an i Stockholms län. Från och med i måndags, den 2 april, måste bärgningsföretag spärra av aktuella vägavsnitt med skyddsfordon vid allt servicearbete.
Åtgärden med avspärrningar och skyddsfordon har under senare tid diskuterats livligt i bärgningsbranschen. Frågan har gällt vem som ska stå för bolagens ökade kostnader.
Skärpningen är ett led i Arbetsmiljöverkets insatser för att skydda bärgnings- och vägarbetare på den hårt trafikerade E4:an. Att utföra servicearbete på Europavägen är i dag minst sagt riskfyllt. Hastigheterna är höga och både bärgare och vägarbetare klagar över förarnas brist på hänsyn och respekt för deras arbete.
Håkan Edén, tillsynsdirektör på myndighetens Stockholmsdistrikt understryker:
– Det handlar om att rädda liv. Ingen ska med livet som insats bärga eller serva bilar som krockat eller fått problem.
Under åren 2003-2007 dödades sammanlagt 20 personer som utförde arbete på väg.
Förutom skyddsfordon som godkänts av polisen och Trafikverket, och avspärrningar, ska bärgningsarbetarna också bära varselkläder. Ett 50-tal bärgningsföretag med personal som verkar i Stockholms län berörs av de skärpta bestämmelserna. De har även inspekterats av Arbetsmiljöverket tidigare.
– Våra krav är väl underbyggda. Säkerheten ökar också för förare som kallar på assistans och för medtrafikanterna, säger Håkan Edén.
Myndigheten hoppas att säkerhetsåtgärderna framöver ska spridas vidare till andra utsatta vägavsnitt, på frivillig väg.