Transportarbetareförbundets skyddsombud
Close
Transport är kritiskt till regeringens utredning.
Close

”Skyddsombud behöver fackets stöd”

Arbetsmiljö. Regeringen och Sverigedemokraterna har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket, som i dag, finns inte. Uppdraget skapar oro och ilska i de fackliga leden.

– Utredningen låter som ett rent beställningsverk från SD. De har ju varit väldigt tydliga med att de vill koppla bort facket från uppdraget som skyddsombud, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Lyfts skyddsombuden bort från fackförbunden rubbas maktbalansen mellan arbetsgivare och fack. Till arbetsgivarens fördel, betonar han.

– Om företagsledningen själv börjar utse skyddsombud kommer det att leda till sämre arbetsmiljö och kraftigt ökande psykosociala problem på landets arbetsplatser. Skyddsombuden behöver stöd från facket för att våga och kunna utföra sitt viktiga uppdrag att förebygga olyckor och rädda liv.

De tre centralorganisationerna LO, TCO och Saco har i ett öppet brev till biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L) lyft fram betydelsen av att skyddsombuden har fackligt stöd och utses av fackförbunden.

I en debattartikel i tidningen Arbetet varnar också LO:s styrelse, där Transports förbundsordförande Tommy Wreeth ingår, för att ”Regeringen vill slå undan benen på skyddsombuden”.

3 skyddsombud om utredningen

Vad tycker du om att frikoppla skyddsombuden från facket?

Magnus Lundberg, sopgubbe i Stockholm. Foto: Justina Öster

Magnus Lundberg, sopgubbe i Stockholm:

– Inte bra. Du måste ha arbetarbakgrund för att företräda arbetare. Det kan inte vem som helst göra. För att bli skyddsombud i dag behöver du gå vissa kurser inom Transport, som till exempel Vi i Transport. Ska arbetsgivaren själv stå för utbildningen kommer den att bli ensidig, enligt arbetsgivarens melodi. För att fler ska engagera sig som skyddsombud behöver facket visa resultat, att man åstadkommit det här och det här på arbetsplatserna.

 

Linda Gröning, hamnarbetare, Hudiksvall. Foto: Justina Öster

Linda Gröning, hamnarbetare, Hudiksvall:

– Att frikoppla skyddsombuden från facken låter som en dålig idé. Själv får jag så mycket stöd från Transport. Vart ska man annars vända sig? Jag har tur, på mitt jobb i Iggesunds hamn har vi bra chefer, ganska sällsynt. Men man kan inte lita på att cheferna är bra, därför behövs facket. Hur vi ska få fler skyddsombud vet jag inte. Alla borde tänka på säkerheten på jobbet och det borde finnas skyddsombud på alla arbetsplatser.

 

Stefan Andreasson, ordningsvakt, Malmö. Foto: Privat

Stefan Andreasson, ordningsvakt, Malmö:

– Att lyfta bort oss från facket tror jag inte ett dugg på. Det krävs ett fackligt utsett skyddsombud, som kollegorna har förtroende för. En missbedömning vid en riskanalys på ett företag innebär att jag leker med kompisarnas säkerhet. Utan fackets stöd blir pressen hård när arbetsgivaren säger att man inte har råd att köpa in skyddsutrustning. Skyddsombudens skydd, status och utbildning behöver stärkas för att fler ska engagera sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.