Transportarbetareförbundets skyddsombud
Close
Transport är kritiskt till regeringens utredning.
Close

”Skyddsombud behöver fackets stöd”

Arbetsmiljö. Regeringen och Sverigedemokraterna har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket, som i dag, finns inte. Uppdraget skapar oro och ilska i de fackliga leden.

– Utredningen låter som ett rent beställningsverk från SD. De har ju varit väldigt tydliga med att de vill koppla bort facket från uppdraget som skyddsombud, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Lyfts skyddsombuden bort från fackförbunden rubbas maktbalansen mellan arbetsgivare och fack. Till arbetsgivarens fördel, betonar han.

– Om företagsledningen själv börjar utse skyddsombud kommer det att leda till sämre arbetsmiljö och kraftigt ökande psykosociala problem på landets arbetsplatser. Skyddsombuden behöver stöd från facket för att våga och kunna utföra sitt viktiga uppdrag att förebygga olyckor och rädda liv.

De tre centralorganisationerna LO, TCO och Saco har i ett öppet brev till biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L) lyft fram betydelsen av att skyddsombuden har fackligt stöd och utses av fackförbunden.

I en debattartikel i tidningen Arbetet varnar också LO:s styrelse, där Transports förbundsordförande Tommy Wreeth ingår, för att ”Regeringen vill slå undan benen på skyddsombuden”.

3 skyddsombud om utredningen

Vad tycker du om att frikoppla skyddsombuden från facket?

Magnus Lundberg, sopgubbe i Stockholm. Foto: Justina Öster

Magnus Lundberg, sopgubbe i Stockholm:

– Inte bra. Du måste ha arbetarbakgrund för att företräda arbetare. Det kan inte vem som helst göra. För att bli skyddsombud i dag behöver du gå vissa kurser inom Transport, som till exempel Vi i Transport. Ska arbetsgivaren själv stå för utbildningen kommer den att bli ensidig, enligt arbetsgivarens melodi. För att fler ska engagera sig som skyddsombud behöver facket visa resultat, att man åstadkommit det här och det här på arbetsplatserna.

 

Linda Gröning, hamnarbetare, Hudiksvall. Foto: Justina Öster

Linda Gröning, hamnarbetare, Hudiksvall:

– Att frikoppla skyddsombuden från facken låter som en dålig idé. Själv får jag så mycket stöd från Transport. Vart ska man annars vända sig? Jag har tur, på mitt jobb i Iggesunds hamn har vi bra chefer, ganska sällsynt. Men man kan inte lita på att cheferna är bra, därför behövs facket. Hur vi ska få fler skyddsombud vet jag inte. Alla borde tänka på säkerheten på jobbet och det borde finnas skyddsombud på alla arbetsplatser.

 

Stefan Andreasson, ordningsvakt, Malmö. Foto: Privat

Stefan Andreasson, ordningsvakt, Malmö:

– Att lyfta bort oss från facket tror jag inte ett dugg på. Det krävs ett fackligt utsett skyddsombud, som kollegorna har förtroende för. En missbedömning vid en riskanalys på ett företag innebär att jag leker med kompisarnas säkerhet. Utan fackets stöd blir pressen hård när arbetsgivaren säger att man inte har råd att köpa in skyddsutrustning. Skyddsombudens skydd, status och utbildning behöver stärkas för att fler ska engagera sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.