Märke för huvudskyddsombud i Transport
Close
Regeringen har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda hur fler ska vilja engagera sig som skyddsombud.
Close

”Skyddsombuden behöver fackligt stöd för sitt uppdrag”

Skyddsombud. I våras varnade Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig för ”falska skyddsombud som utses av arbetsgivare för att runda facket”. Nu ska Arbetsmiljöverket utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket finns inte.

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Att myndigheter samarbetar med arbetsgivare och fack är ju alltid positivt. Men den här utredningen låter som ett rent beställningsverk från Sverigedemokraterna. De har ju varit väldigt tydliga med att de vill koppla bort facket från uppdraget som skyddsombud, säger arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Bakgrunden till utredningen som regeringen beställt från Arbetsmiljöverket (AV) är att allt fler anställda i dag jobbar på arbetsplatser där det saknas skyddsombud. En oroande utveckling, anser regeringen som vill se ”förslag på åtgärder, tillvägagångssätt, initiativ eller liknande” som kan leda till att fler vill axla rollen som skyddsombud.

Vad  är det som gör att människor inte engagerar sig som skyddsombud? Den frågan vill regeringen särskilt analysera. I uppdraget ingår också att:

  • Så långt som möjligt redovisa hur många skyddsombud det finns i Sverige och hur utvecklingen har sett ut över tid.
  • Göra en jämförelse mellan relevanta branscher, med en uppdelning av kvinnor och män.
  • Föra en dialog med arbetsgivare, fackförbund och andra samhällsaktörer om frågan.

Till AV framhåller regeringen skyddsombudens viktiga roll när det gäller att ”skapa säkra och trygga arbetsplatser” och på ett tidigt stadium identifiera risker i arbetsmiljön. Så långt instämmer Transport och fackföreningsrörelsen. Det är fortsättningen i uppdraget som rört upp känslorna inom fackförbunden.

Det har lett till att de tre centralorganisationerna LO, TCO och Saco i ett gemensamt öppet brev till biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg lyft fram betydelsen av att skyddsombuden har fackligt stöd och utses av fackförbunden.

Skyddsombud samverkar

Regeringen framför att skyddsombuden ska företräda alla som jobbar på en arbetsplats ”oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte”. Men Martin Miljeteig vänder sig mot att regeringen nu ”blandar sig i” det arbetsmiljöarbete som hittills skötts av parterna. Han betonar att dagens skyddsombud företräder alla anställda som omfattas av ett kollektivavtal, oavsett om de är medlemmar i facket eller inte.

– Att påstå något annat är sakfel. Enligt gällande lagstiftning leder och fördelar arbetsgivaren arbetet. Det är en långtgående rätt att påverka arbetet. Skyddsombud finns bland annat för att skapa en gemensam plattform att samverka utifrån i arbetsmiljöfrågor. Ombuden utses av facken för att skapa en balans mellan arbetsgivare och fack, säger han.

Skyddsombuden behöver ha fackligt och även juridiskt stöd för att våga utföra sitt uppdrag, framhåller Miljeteig.

– Börjar arbetsgivaren själv utse skyddsombud rubbas maktbalansen, till arbetsgivarens fördel. Det skulle leda till sämre arbetsmiljö och kraftigt ökande psykosociala problem på landets arbetsplatser. Vi har haft skyddsombud som hotats bara för att de velat företräda sina arbetskamrater. Företag har omplacerat eller till och med velat köpa ut ombud som kämpat för en bättre arbetsmiljö.

Falska skyddsombud är Transportarbetareförbundets egen benämning på skyddsombud, som av arbetsgivare ensidigt utsetts till att hantera arbetsmiljön.

– En person som passar arbetsgivaren och inte säger emot. Vi har upptäckt ett antal fall där skyddsombuden inte har utsetts enligt arbetsmiljölagen utan falskt av arbetsgivaren. Och vi har flera fall varje år om hindrande av skyddsombud, säger Martin Miljeteig.

Om kollektivavtal aldrig har funnits på en arbetsplats har de anställda möjlighet att utse ett skyddsombud. Men har företaget tecknat avtal så ska fackförbundet kopplas in och genomföra val, enligt arbetsmiljölagen. Finns kollektivavtal, men inget lokalt skyddsombud, är det i stället Transports regionala skyddsombud från en lokalavdelning som träder in på ett företag.

Miljeteig tror det blir svårt för Arbetsmiljöverket att utreda något som myndigheten är ”dåligt insatt i”.

– Det vore bättre om myndigheten fick i uppdrag att samarbeta mer med parterna, för att försöka förhindra att så många blir skadade eller till och med dör på arbetet som i dag, Vi har en ganska konstant stab av skyddsombud i Transport och vi behöver varken SD:s eller regeringens hjälp för att rekrytera fler.

Att det generellt blivit svårare att få anställda att engagera sig som skyddsombud har samma orsaker som att engagemanget minskat inom i föreningslivet, menar Martin Miljeteig.

– Det är ganska många olika bitar som ska gå ihop i livspusslet. Ibland vill man ta uppdraget, men lyckas inte få ihop det. Fast, som sagt, för vår del är det ingen stor skillnad i engagemanget jämfört med tidigare.

”Arbetsgivarens lakej”

Transportarbetarens enkät inför förra valet visade att flera av de borgerliga partierna vill frikoppla skyddsombuden från facket. Svenskt Näringsliv stödjer också detta. I en intervju i tidningen Arbetet har Jimmy Åkesson sagt att det är väldigt svårt att vara regionalt skyddsombud om man inte tillhör det socialdemokratiska partiet.

– Ren lögn, hävdar Miljeteig. Vi har demokratiska och kvalitetssäkrade processer för hur vi utser skyddsombud och det finns ingen politisk piska att man ska vara med i S för att bli vald.

Skyddsombudens roll har stötts och blötts i flera utredningar. Förra hösten presenterades en statlig utredning, som beställts av den S-ledda regeringen. Utredarens slutsats var att regionala skyddsombud borde få tillträde även till arbetsplatser som har eller brukar ha kollektivavtal. I dag krävs att företagen har minst en facklig medlem för att ombudet ska släppas in.

Fackliga ledare inom LO har i skarpa ordalag kritiserat regeringens uppdrag. Ändå står det inte uttryckligen att skyddsombud inte ska kunna utses av fackklubbar. På Byggnads hemsida säger förbundsordförande Johan Lindholm:

– Att ens påskina att man gör det här för arbetstagarnas skull är en direkt ohederlig täckmantel för vad man egentligen vill åstadkomma. Det här är en trojansk häst vars enda syfte är att försvaga arbetstagarnas inflytande på sina arbetsplatser.

Till Arbetet säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson:

– Ett skyddsombud utan fackets stöd är rökt. Du blir arbetsgivarens lakej. Då har arbetskamraterna förlorat allt, då har vi skyddsombud som ägs av arbetsgivaren.

Arbetsmiljöverket ska redovisa sin utredning om skyddsombuden senast den 30 april 2024.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.