Microsofts serverhallar i Gävle
Close
Microsoft och Securitas öppnar grinden. En lösning med ledsagare gör det möjligt för facket att komma in vid Microsofts anläggningar, som här i Gävle.
Close

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

– Det är bra att det äntligen kommit till en lösning. Och det är inga konstigheter att det krävs föranmälan för att få tillträde, och ledsagare som följer med – vi har ju inget behov av att springa fritt för att komma åt känslig företagsinformation, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Däremot finns ett stort, uppdämt behov att kunna bedriva arbetsmiljöarbete. Och för facket att komma in och kunna organisera väktarna vid Microsofts serverhallar, jättelika datacentraler som förutom i Gävle finns i Sandviken och Staffanstorp. De är under fortsatt, snabb utbyggnad.

Lösningen med ledsagare innebär att arbetsmiljöarbete är möjligt, enligt facket. Vid anläggningen i Ersbo i Gävle är redan två skyddsombud utsedda, och fler är på gång. Regionala skyddsombud kommer också att komma in hos Microsoft så länge det anmäls två veckor i förväg.

– Nu kan vi jobba framåt och komma i gång med arbetsmiljöarbetet. Det har varit problem, mycket på grund av okunskap. En del anställda har råkat illa ut, och det finns också ett antal människor som inte jobbar kvar. Det är beklagligt, men går inte att komma åt nu i efterhand, säger Niclas Sandström.

Microsofts agerande i samband med utbyggnaden av serverhallarna i Sverige har de senaste åren uppmärksammats i medier. Och fått kritik, både från fackförbund och arbetsrättsjurister.

Bevakningsuppdraget har som helhet gått till Securitas, vilket innebär omkring 300 väktartjänster. Microsoft har ställt som krav att väktarna, i likhet med övriga anställda, skriver på omfattande avtal om tystnadsplikt för att få jobba. Den som bryter mot avtalet riskerar åtal – i USA, Microsofts hemland.

Problem tidigare

Förra hösten avgick Securitas huvudskyddsombud i Gävle med omedelbar verkan, på grund av att han kände sig motarbetad av bolagen. Gävleavdelningens regionala skyddsombud stoppades i receptionen på anläggningen i Ersbo i Gävle kort senare. För Transport blev det då en central fråga.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, har tidigare uttryckt att det Microsoft gör inte är kompatibelt med svensk arbetsrätt. Men i höstas kom en dialog med bolagen till stånd, med resultat.

Lokalt är det eftersatta arbetsmiljöarbetet nu på gång. Också covidpandemin har bidragit till svårigheterna. Det handlar bland annat om utbildning för väktare, men också för arbetsledare och chefer vid bevakningsbolaget.

– Det har inte gått att skicka folk på utbildning under pandemin, och det finns en jättelik utbildningsskuld, säger Niclas Sandström på Gävleavdelningen.

Men i dagsläget är det alltså verksamheten på gång, bland annat med en lokal kurs i Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnds (Bya:s) regi. Microsoft och Securitas har också anordnat väktarmöte där regionala skyddsombud från Transport varit med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.