En grupp skyddsombud inom Transport.
Close
Kika in! Skratt varvas med rynkade pannor när en grupp skyddsombud inom Transport gnuggar geniknölarna – för att säkra kollegornas arbetsmiljö. Ombudsman Per Dufvenberg syns till vänster och rakt ovanför regionala skyddsombudet Per-Arne Persson.
Close

Skyddsombud i skolbänken för säkrare arbetsmiljö

Skyddsombuden inom Transports branscher har det allra tuffast. Häng med när några av dem vässar sina vapen och argument på förbundets kanske hemligaste kurs.

– De som har gått kursen brukar säga att den är väldigt bra, men i övrigt är det mycket hysch-hysch, säger några av skyddsombuden som samlats på Runö kursgård i månadsskiftet november–december.

Drag kallas fortbildningen för skyddsombud som varit verksamma i några år och behöver fylla på kunskapsbanken, träffas, dela erfarenheter och peppa varandra.

Transports regionala skyddsombud Per-Arne Persson och lokal-
ombudsman Per Dufvenberg är kursledare och gläntar på dörren. Deltagarna sitter i grupper kring borden, som arbetskamraternas ombud i tänkta bolag. I näven får de en bunt papper. Sedan är det upp till skyddsombuden att tala sig samman inför det kommande mötet med arbetsgivarna – som inte ska bli så enkelt.

Så som i verkligheten.

Avslöjas kan att eftermiddagen kommer att bjuda på många skratt, gester och hårt rynkade pannor … Det är fritt fram att hjälpa varandra med lagar och föreskrifter. Allt sådant man behöver hålla koll på som skyddsombud, förklarar Per-Arne Persson. Till det ska läggas engagemang, ödmjukhet och empati.

I dag saknas minst 100 000 skyddsombud på landets arbetsplatser och en LO- undersökning visar också att de fått det tuffare. Enligt rapporten hindras ett av tre skyddsombud av arbetsgivaren från att utföra sitt uppdrag. Tolv procent uppger att de utsatts för trakasserier och har fått sämre löneutveckling och arbetsuppgifter.

Inom Transports branscher svarar hela 46 procent av de tillfrågade att de hindras från att utföra sitt skyddsarbete. Det är den högsta andelen inom LO:s förbund.

Oftast handlar det om att skyddsombuden inte får delta när förändringar planeras, inte får information och inte kallas till möten när exempelvis nya fordon och maskiner ska köpas in.

Men Per-Arne Persson vill inte bara tolka rapporten negativt. Den kan också tyda på att Transports skyddsombud är mer aktiva än ombud i andra fackförbund, resonerar han.

Roland Bjuggelius.
Roland Bjuggelius är säkerhetskontrollant och skyddsombud på Sturups flygplats. Ibland får han ”ta skit”, men att starta processer är alltid av godo. Det leder till ökat engagemang, tycker han.

Att jobba i entreprenörsföretag med ständiga upphandlingar försvårar arbetsmiljöarbetet. Entreprenören vill helst inte stöta sig med kunden.

– När det gäller att åtgärda saker som belysning och buller blir det alltid knepigt så fort det handlar om större pengar. Jag kände igen mig i mycket som stod i LO:s rapport, säger Roland Bjuggelius.

Leandro Andrade är skyddsombud och lastare på SAS vid Arlanda. Att så många av Transports skyddsombud hindras i sitt uppdrag är illa, anser han.

– Arbetsgivaren lyssnar på en, till och från, men SAS är ett stort företag så det tar tid innan saker och ting blir gjorda. När samverkan inte fungerar är det tråkigt att statliga institutioner som Arbetsmiljöverket måste kopplas in, för att först då få gehör hos ledningen. Då har det gått väldigt långt.

Underbemanning är ett stort problem inom många av Transports branscher, påpekar Leandro Andrade.

– Det gör att folk går på knäna och sjukskrivningarna ökar. I fjol var den uppe i 20 procent hos oss.

Martin Warfvinge är miljöarbetare och skyddsombud på IL Recycling i Stockholm. Kollegorna sliter med trappsteg och trånga utrymmen
i gamla K-märkta hus. Ett stort problem är att de envisas med att ha så bråttom, påpekar han.

– Man kan ta det lugnt och jobba hela dagen, i stället för att slita ihjäl sig, klämma sig och halka. De senaste tre åren har företaget infört stämpelklocka för att få ner stressen. Gubbarna var arga i början men nu har de accepterat det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.