En grupp skyddsombud inom Transport.
Close
Kika in! Skratt varvas med rynkade pannor när en grupp skyddsombud inom Transport gnuggar geniknölarna – för att säkra kollegornas arbetsmiljö. Ombudsman Per Dufvenberg syns till vänster och rakt ovanför regionala skyddsombudet Per-Arne Persson.
Close

Skyddsombud i skolbänken för säkrare arbetsmiljö

Skyddsombuden inom Transports branscher har det allra tuffast. Häng med när några av dem vässar sina vapen och argument på förbundets kanske hemligaste kurs.

– De som har gått kursen brukar säga att den är väldigt bra, men i övrigt är det mycket hysch-hysch, säger några av skyddsombuden som samlats på Runö kursgård i månadsskiftet november–december.

Drag kallas fortbildningen för skyddsombud som varit verksamma i några år och behöver fylla på kunskapsbanken, träffas, dela erfarenheter och peppa varandra.

Transports regionala skyddsombud Per-Arne Persson och lokal-
ombudsman Per Dufvenberg är kursledare och gläntar på dörren. Deltagarna sitter i grupper kring borden, som arbetskamraternas ombud i tänkta bolag. I näven får de en bunt papper. Sedan är det upp till skyddsombuden att tala sig samman inför det kommande mötet med arbetsgivarna – som inte ska bli så enkelt.

Så som i verkligheten.

Avslöjas kan att eftermiddagen kommer att bjuda på många skratt, gester och hårt rynkade pannor … Det är fritt fram att hjälpa varandra med lagar och föreskrifter. Allt sådant man behöver hålla koll på som skyddsombud, förklarar Per-Arne Persson. Till det ska läggas engagemang, ödmjukhet och empati.

I dag saknas minst 100 000 skyddsombud på landets arbetsplatser och en LO- undersökning visar också att de fått det tuffare. Enligt rapporten hindras ett av tre skyddsombud av arbetsgivaren från att utföra sitt uppdrag. Tolv procent uppger att de utsatts för trakasserier och har fått sämre löneutveckling och arbetsuppgifter.

Inom Transports branscher svarar hela 46 procent av de tillfrågade att de hindras från att utföra sitt skyddsarbete. Det är den högsta andelen inom LO:s förbund.

Oftast handlar det om att skyddsombuden inte får delta när förändringar planeras, inte får information och inte kallas till möten när exempelvis nya fordon och maskiner ska köpas in.

Men Per-Arne Persson vill inte bara tolka rapporten negativt. Den kan också tyda på att Transports skyddsombud är mer aktiva än ombud i andra fackförbund, resonerar han.

Roland Bjuggelius.
Roland Bjuggelius är säkerhetskontrollant och skyddsombud på Sturups flygplats. Ibland får han ”ta skit”, men att starta processer är alltid av godo. Det leder till ökat engagemang, tycker han.

Att jobba i entreprenörsföretag med ständiga upphandlingar försvårar arbetsmiljöarbetet. Entreprenören vill helst inte stöta sig med kunden.

– När det gäller att åtgärda saker som belysning och buller blir det alltid knepigt så fort det handlar om större pengar. Jag kände igen mig i mycket som stod i LO:s rapport, säger Roland Bjuggelius.

Leandro Andrade är skyddsombud och lastare på SAS vid Arlanda. Att så många av Transports skyddsombud hindras i sitt uppdrag är illa, anser han.

– Arbetsgivaren lyssnar på en, till och från, men SAS är ett stort företag så det tar tid innan saker och ting blir gjorda. När samverkan inte fungerar är det tråkigt att statliga institutioner som Arbetsmiljöverket måste kopplas in, för att först då få gehör hos ledningen. Då har det gått väldigt långt.

Underbemanning är ett stort problem inom många av Transports branscher, påpekar Leandro Andrade.

– Det gör att folk går på knäna och sjukskrivningarna ökar. I fjol var den uppe i 20 procent hos oss.

Martin Warfvinge är miljöarbetare och skyddsombud på IL Recycling i Stockholm. Kollegorna sliter med trappsteg och trånga utrymmen
i gamla K-märkta hus. Ett stort problem är att de envisas med att ha så bråttom, påpekar han.

– Man kan ta det lugnt och jobba hela dagen, i stället för att slita ihjäl sig, klämma sig och halka. De senaste tre åren har företaget infört stämpelklocka för att få ner stressen. Gubbarna var arga i början men nu har de accepterat det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.