Skyddsombud stoppar farlig sophämtning
Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.
Det handlar om en fastighet på landsbygden, några kilometer från Skurups tätort. Och en vägsträcka på cirka 70 till 100 meter. Miljöbolaget Suez sköter hämtningen på kommunens uppdrag.
– Vägen är smal, bara 3.20 meter, och den har inte bärighet för en tung sopbil. Vi är rädda att vägkanten ska ge vika och att både sophämtare och bil hamnar i diket när miljöarbetarna tvingas backa in, förklarar Bert Johansson.
Han är regionalt skyddsombudet vid Transports Malmöavdelning och hissar, likt andra skyddsombud, varningsflagg för långa sträckor av backning. I synnerhet i dålig belysning när människor kan komma i vägen och skadas eller till och med dödas.
Arbetsmiljöverket har fått in fackets och företagets anmälan om att hämtningen riskerar arbetarnas liv och hälsa. Men myndigheten kommer inte att ingripa, med hänvisning till att arbetsgivaren Suez och Transport är ense om att stoppa hämtningen, förklarar Bert Johansson.
– Suez uppdragsgivare, Skurups kommun, vill inte heller att en olycka ska ske. Vi var ute och inspekterade platsen tillsammans och vi gjorde klart att vi skulle stoppa hämtningen om fastighetsägaren inte drog upp kärlet till vägen med bättre bärighet, säger Bert Johansson.
Detta skedde alltså inte och hämtningen uteblev.
– Husägaren vägrar, han och miljöarbetaren har hamnat i konflikt. Tyvärr har det gått prestige i detta.
Fastighetsägaren kanske har rörelse- eller funktionshinder?
– Nej, så är det inte. Då hade vi hanterat frågan på ett helt annat sätt, försäkrar Bert Johansson.
Han utesluter möjligheten att renhållaren ska parkera längre bort och dra sopkärlet till och från fastigheten.
– Underlaget är så dåligt och sträckan för lång. Det vore väl okej om det bara gällde det här hämtstället, men renhållarna har hundratals till med lång väg att dra kärl. Sammantaget blir det en stor ergonomisk belastning.
Transport föreslog att ett ackrediterat företag skulle mäta bärigheten på vägen. Men den kostnaden sa Suez nej till, uppger Bert Johansson.
– Allt hade kunnat lösas så enkelt om bara husägaren gått med på att dra upp sitt kärl, anser han.
Ägaren är i 50-årsåldern och hänvisar sopbilarna till en vändzon.
– Men där står både bilar och husvagnar i vägen och nu går vi in i den mörka årstiden då det är svårt att se var du har fordonet, säger Bert Johansson.
Summa summarum är läget låst och sophämtningen stoppad, tills vidare.