Faksimil
Close
Transportarbetaren har skrivit om väktarnas arbetssituation på Microsofts anläggning många gånger det senaste året.
Close

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

– Vi har stora problem med bolagen, som helt ignorerar svensk lagstiftning, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Det handlar om Microsoft, som anlägger flera stora serverhallar utanför Gävle och Sandviken, på tre skilda platser. Securitas ansvarar för bevakningen i dess helhet. Det innebär att närmare 300 väktare ska arbeta här.

I början av oktober avgick huvudskyddsombudet med omedelbar verkan. Han skriver att han lämnar då han känner sig ”motarbetad i min roll som skyddsombud och facklig förtroendeman av Securitas och Microsoft.”

Niclas Sandström. Foto: Jan Lindkvist
Niclas Sandström. Foto: Jan Lindkvist

Microsoft kräver, via Securitas, att de anställda väktarna skriver på omfattande sekretessavtal. De som bryter mot någon punkt riskerar att dömas – i USA.

Och de som inte skriver på släpps inte in på området, utanför Gävle.

– Det har inte ens gjorts någon skyddsrond, säger Niclas Sandström.

Han beklagar att skyddsombuden hoppat av, men förstår deras utsatta situation. De ska ju gå till arbetet och kunna vara kvar hos Securitas.

Inget skyddsombud kvar

Det betyder att det inte längre finns något behörigt skyddsombud kvar på Securitas Gävle. I stället blir det Transportavdelningens regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, som tagit över när det gäller samverkan enligt arbetsmiljölagen.

Han var ut till serverhallen i Gävle fredagen den 8 oktober. Men inte heller han kom längre än till receptionen.

– Därifrån fick vi titta in genom fönstren. Det kändes jättekonstigt, säger Fredrik Ohrling.

– Det borde helt klart göras en riskbedömning, särskilt om det är så superkänsligt det som ska bevakas. De påstår att väktarna har larm, men det är inte med knapp, utan radio, och alla som jobbar vet inte ens hur larmet fungerar fullt ut.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, är inkopplad i ärendet.

– Det handlar om tillträdesrätt för skyddsombud och hindrande av skyddsombud, enligt svensk arbetsmiljölagstiftning, säger han.

Då det är ett pågående ärende vill facket i dagsläget, i slutet av oktober, inte närmare gå in på hur det ska tas vidare.

Det är inte första gången techjättens anläggning fått negativ uppmärksamhet.

Förfalskade coronaintyg

I början av förra året skrev Transportarbetaren om hur bevakningsbolaget misstänktes förfalska coronaintyg för att snabbt kunna ordna med den bevakningspersonal som behövdes.

Väktarna var tvungna att lämna hälsodeklarationer som Microsofts kund, det irländska byggföretaget Collen, krävde. Men i närmare ett tjugotal fall tyder handstilen på att försäkringarna är undertecknade av samma person. En av väktarna sa sig veta att hans namnteckning finns bland intygen, trots att han inte skrivit på.

Inte bara Transportarbetareförbundet har reagerat på den kultur som råder på Microsofts byggen. Också företrädare för Byggnads har uttryckt kritik mot bristen på insyn och menar att det rör sig om motsatsen till den svenska modellen.

På de flesta byggarbetsplatser i den här storleken har Byggnads tillträde i egenskap av kollektivavtalsbärare. Men inte på den jättelika arbetsplatsen utanför Gävle, där det knappt framgår att Microsoft är byggherre.

– Vi vet inte om arbetarna som jobbar här har samma villkor som svenska byggnadsarbetare. Får de sjuklön om de blir sjuka till exempel? Insynen är minimal. Det beror på att merparten av företagen här saknar kollektivavtal, sa Patrik Nordin, ombudsman på Byggnads GävleDala, till tidningen Byggnadsarbetaren i våras.

Bevaknings- och säkerhetsföretaget Securitas har mer än fördubblat sin personalstyrka i Gästrikland: I Gävle hade bevakningsbolaget runt 70 anställda år 2019, i slutet av förra året var 160 anställda.

Oerhört känslig info

Magnus Dahlén är avdelningschef på Securitas Gävle-Dala. Han understryker att serverhallarna inte är några skyddsobjekt, men däremot att informationen som hanteras där är oerhört känslig och ibland livsavgörande.

– Det krävs ett väldigt starkt skydd, och i det ingår de dokument som samtliga måste underteckna för att få tillträde, oavsett om du är där på besök eller för att arbeta, säger Magnus Dahlén.

– Microsoft som kund är tydlig med vad som gäller, och det gäller globalt.

Securitas har ansträngt sig för att samverka med facket, enligt Dahlén.

– Vi vill få till skyddsronder, och har gjort vad vi kunnat för att påverka.

Magnus Dahlén tycker också att dialogen med Transports Gävleavdelning varit konstruktiv, i alla fall mejlledes. Fram till dess att Transports regionala skyddsombudet Fredrik Ohrling kom ut till anläggningen. Men inte in.

– Han kände till förutsättningarna, att kunden kräver att dokumenten är undertecknade för att få tillträde. Nu var det ändå möjligt med en mindre skyddsrond på plats, säger han.

– Vi försöker samverka med facket och det är beklagligt att vi inte kunnat genomföra en fullständig skyddsrond tillsammans med en representant för dem.

Det gör även Transports regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, som en fredag i mitten av oktober stoppades utanför serverhallen. För att han inte ville skriva under på kravet på om tystnadsplikt.

– Det är så låg nivå. Microsoft borde inte komma till Sverige om man inte följer de lagar som gäller på den svenska marknaden. Så länge det inte handlar om ett skyddsobjekt har vi rätt att komma in, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.