Skyddsombuden hyllas – och sågas

Arbetsmiljö. I dag är det skyddsombudens dag. Lagom till högtiden har Svenskt Näringsliv släppt en rapport som sågar det nuvarande systemet med fackliga skyddsombud och anställda regionala skyddsombud.

– Det är ett grovt påhopp som grundar sig i att arbetsgivarna vill minska fackets inflytande, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Transport har omkring 1 650 skyddsombud som arbetar med arbetsmiljöfrågor. De är utsedda av facket, efter förslag från arbetskamraterna.

Det är en ordning som Svensk Näringsliv ogillar. I rapporten ”Dags att tänka nytt” föreslår arbetsgivarna att det är ”medarbetarna” som ska utse – inte skyddsombud – utan arbetsmiljöombud. Även personer som står utanför facket ska kunna väljas.

Svenskt Näringsliv skjuter också in sig på systemet med regionala skyddsombud (RSO).

Inom Transports yrkesområden finns omkring 17 000 arbetsplatser. Många av dem är små, exempelvis åkerier med en eller två bilar. Där saknas ofta skyddsombud.

För att kunna bedriva arbetsmiljöarbete även på små arbetsplatser har statsmakterna i snart 30 år skjutit till pengar till en verksamhet där anställda RSO bistår både arbetstagare och arbetsgivare i arbetsmiljöfrågor.

I dag finns drygt 1 650 RSO i LO-, TCO- och Saco-förbunden. Transport har 36 RSO, med bortåt 15 000 arbetsplatser att vaka över.

Svenskt Näringsliv vill skrota RSO-systemet och ersätta dem med ”oberoende arbetsmiljörådgivare”. De ska kopplas till Arbetsmiljöverket. Inte facket.

Rapporten har väckt stark kritik i de fackliga leden. Sten Gellerstedt, utredare på LO, ser framför sig ett scenario där lojala ”halvchefer” blir arbetsmiljöombud – med uppgift att bevaka löntagarna.

Gellerstedt påpekar att arbetsmiljöarbete ofta är en tuff uppgift där skyddsombudet behöver ha den fackliga organisationen i ryggen. Om icke organiserade personer väljs eller utses till ”arbetsmiljöombud”, riskerar de att stå ensamma när det börjar blåsa snålt.

I rapporten skriver Svenskt Näringsliv att den fackliga organisationsgraden har sjunkit, särskilt i LO. Därmed anses facket ha tappat i legitimitet på arbetsplatserna. Rapportskrivarna lyfter också fram exempel där skyddsombud kommit på kant med både företaget och arbetskamraterna.

Transports ombudsman Martin Miljeteig är inte förvånad över budskapet:

– Svenskt Näringsliv har kritiserat RSO-verksamheten i många år. Och i en facklig skyddsorganisation med runt 100 000 skyddsombud går det naturligtvis att hitta exempel där det inte fungerat som tänkt.

– Självklart kan det uppstå diskussioner gällande hur och när en arbetsgivare ska lösa ett arbetsmiljöproblem. Men i Transport får vi inga signaler från våra branscher om att det skulle vara stora problem med RSO-verksamheten.

Martin Miljeteig hänvisar till en rapport från Arbetsmiljöverket som visar att fyra av tio av arbetsgivarna själva uppger att de inte följer gällande arbetsmiljölagstiftning.

– Tyvärr kännas det som att Svenskt Näringsliv angriper hela partssystemet, där fack och arbetsgivare gör upp i viktiga frågor. Det gör att man undrar var de står någonstans. Vill arbetsgivarna inte ha den svenska modellen längre?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.