”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Huvudskyddsombudsmärke
Foto: Justina Öster

Arbetsmiljöverket presenterade på Valborgsmässoafton den rapport som regeringen beställt. Uppdraget var att analysera dagens situation och ge förslag på åtgärder som kan leda till att fler vill bli skyddsombud. De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco reagerade kraftigt mot en skrivning, när myndigheten fick uppdraget:

”Regeringen anser att åtgärder behöver vidtas för att fler arbetstagare än i dag ska vilja engagera sig som skyddsombud, oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte”.

I tidningen Arbetsvärlden kritiserar Svenskt Näringslivs arbetsmiljöexpert Anna Bergsten Arbetsmiljöverket för att inte specifikt ha lyft frågan om facklig tillhörighet.

– Uppenbarligen har myndigheten inte velat eller vågat ta i frågan, säger hon som anser att skyddsombud inte är ett fackligt uppdrag.

Projektledare Jeanette Falk Berglind på Arbetsmiljöverket tillbakavisar i tidningen Arbetsvärlden kritiken och förklarar ”att det aldrig varit en del av uppdraget att ta hänsyn till om någon är facklig eller inte”. Regeringens skrivning om facklig tillhörighet var, enligt Falk Berglind en ”bakgrundstext” i beskrivningen och inte en specifikation av vad som skulle ”levereras i själva uppdraget”.

Parterna har kunskap

Fortsatta diskussioner om skyddsombudens hemvist hänvisar Arbetsmiljöverket till parterna. Myndigheten skriver också i rapporten att ”arbetsgivare och fack själva har ”den kunskap och de forum som behövs för att ta fram förslag på och genomföra lämpliga åtgärder, tillvägagångssätt, initiativ eller liknande” som skapar bättre förutsättningar för anställda att ta på sig uppdraget som skyddsombud.

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

Att föreslå lagändringar ingick inte i regeringens uppdrag och Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig säger:

– Det är positivt att Arbetsmiljöverket i rapporten bekräftar att arbetsmiljölagens kapitel 6, paragraf 2 gäller. Men negativt att man från regering och arbetsgivarhåll fortsätter att försöka slå sönder ett fungerande system med risk för att hela jämvikten mellan arbetsgivare och fack på arbetsmarknaden rubbas.

Lagtexten lyder:

Skyddsombud utses av en lokal arbetstagarorganisation som är eller brukar vara bunden av kollektivavtal i förhållande till arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation, utses skyddsombud av arbetstagarna”.

– I de allra flesta fall utses skyddsombud av fackförbunden, men vi har också haft problem med falska skyddsombud, som utsetts av arbetsgivaren. Ombuden behöver fackets stöd för att kunna och våga driva arbetsmiljöfrågor på arbetsplatserna. Det framgår också tydligt i Arbetsmiljöverkets rapport, säger Martin Miljeteig.

Fler skyddsombud

Undersökningen lyfter fram att antalet skyddsombud minskar inom LO-förbunden, där majoriteten av ombuden arbetar, men ökar inom tjänstemannafacken. Arbetsmiljöverket har inget eget register över skyddsombud utan stödjer sig på uppgifter från fackförbunden och enkäter som gjorts av bland annat tidningen Arbetet.

– Men vi har inga problem att rekrytera skyddsombud. Vi har till och med ökat antalet med 100 ombud under 2023 och 2024, säger Martin Miljeteig.

Vad beror det på?

– Vi jobbar mycket med de enskilda individerna, skyddar dem om arbetsgivare inte samverkar och skapar förutsättningar för dem att jobba för en bättre arbetsmiljö. Däremot visar våra enkäter att uppdraget inte är så lätt och att arbetsgivare inte alltid samverkar.

– I branscher utan kollektivavtal och där arbetsgivare ägnar sig åt arbetslivskriminalitet och fuskar på olika sätt är det också fruktansvärt svårt att vara skyddsombud.

Skyddsombudsmärke, TransportHösten 2022 presenterades en statlig utredning som föreslog att regionala skyddsombud ska kunna besöka arbetsplatser, som har eller brukar ha kollektivavtal. I dag får ombuden bara tillträde till arbetsplatser med minst en medlem.

– Regeringen borde ha genomfört det förslaget i stället för att tillsätta ännu en utredning om skyddsombuden, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    10 maj, 2024

    Skyddsombud skall vara opartiska och vara utsedda av arbetsmiljöverket för att värna om de anställdas arbetsmiljö det är åtminstone min åsikt. Alla arbetsplatser och alla arbetsgivare skall vara skyldiga att ta emot besök av skyddsombud som är utsedda av Arbetsmiljöverket det är också min åsikt. Facken kan ägna sig åt detta med löner, arbetstider, schemaläggning, anställningsavtal och andra saker som de fackanslutna kan behöva ha hjälp med.

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.