”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Huvudskyddsombudsmärke
Foto: Justina Öster

Arbetsmiljöverket presenterade på Valborgsmässoafton den rapport som regeringen beställt. Uppdraget var att analysera dagens situation och ge förslag på åtgärder som kan leda till att fler vill bli skyddsombud. De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco reagerade kraftigt mot en skrivning, när myndigheten fick uppdraget:

”Regeringen anser att åtgärder behöver vidtas för att fler arbetstagare än i dag ska vilja engagera sig som skyddsombud, oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte”.

I tidningen Arbetsvärlden kritiserar Svenskt Näringslivs arbetsmiljöexpert Anna Bergsten Arbetsmiljöverket för att inte specifikt ha lyft frågan om facklig tillhörighet.

– Uppenbarligen har myndigheten inte velat eller vågat ta i frågan, säger hon som anser att skyddsombud inte är ett fackligt uppdrag.

Projektledare Jeanette Falk Berglind på Arbetsmiljöverket tillbakavisar i tidningen Arbetsvärlden kritiken och förklarar ”att det aldrig varit en del av uppdraget att ta hänsyn till om någon är facklig eller inte”. Regeringens skrivning om facklig tillhörighet var, enligt Falk Berglind en ”bakgrundstext” i beskrivningen och inte en specifikation av vad som skulle ”levereras i själva uppdraget”.

Parterna har kunskap

Fortsatta diskussioner om skyddsombudens hemvist hänvisar Arbetsmiljöverket till parterna. Myndigheten skriver också i rapporten att ”arbetsgivare och fack själva har ”den kunskap och de forum som behövs för att ta fram förslag på och genomföra lämpliga åtgärder, tillvägagångssätt, initiativ eller liknande” som skapar bättre förutsättningar för anställda att ta på sig uppdraget som skyddsombud.

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

Att föreslå lagändringar ingick inte i regeringens uppdrag och Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig säger:

– Det är positivt att Arbetsmiljöverket i rapporten bekräftar att arbetsmiljölagens kapitel 6, paragraf 2 gäller. Men negativt att man från regering och arbetsgivarhåll fortsätter att försöka slå sönder ett fungerande system med risk för att hela jämvikten mellan arbetsgivare och fack på arbetsmarknaden rubbas.

Lagtexten lyder:

Skyddsombud utses av en lokal arbetstagarorganisation som är eller brukar vara bunden av kollektivavtal i förhållande till arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation, utses skyddsombud av arbetstagarna”.

– I de allra flesta fall utses skyddsombud av fackförbunden, men vi har också haft problem med falska skyddsombud, som utsetts av arbetsgivaren. Ombuden behöver fackets stöd för att kunna och våga driva arbetsmiljöfrågor på arbetsplatserna. Det framgår också tydligt i Arbetsmiljöverkets rapport, säger Martin Miljeteig.

Fler skyddsombud

Undersökningen lyfter fram att antalet skyddsombud minskar inom LO-förbunden, där majoriteten av ombuden arbetar, men ökar inom tjänstemannafacken. Arbetsmiljöverket har inget eget register över skyddsombud utan stödjer sig på uppgifter från fackförbunden och enkäter som gjorts av bland annat tidningen Arbetet.

– Men vi har inga problem att rekrytera skyddsombud. Vi har till och med ökat antalet med 100 ombud under 2023 och 2024, säger Martin Miljeteig.

Vad beror det på?

– Vi jobbar mycket med de enskilda individerna, skyddar dem om arbetsgivare inte samverkar och skapar förutsättningar för dem att jobba för en bättre arbetsmiljö. Däremot visar våra enkäter att uppdraget inte är så lätt och att arbetsgivare inte alltid samverkar.

– I branscher utan kollektivavtal och där arbetsgivare ägnar sig åt arbetslivskriminalitet och fuskar på olika sätt är det också fruktansvärt svårt att vara skyddsombud.

Skyddsombudsmärke, TransportHösten 2022 presenterades en statlig utredning som föreslog att regionala skyddsombud ska kunna besöka arbetsplatser, som har eller brukar ha kollektivavtal. I dag får ombuden bara tillträde till arbetsplatser med minst en medlem.

– Regeringen borde ha genomfört det förslaget i stället för att tillsätta ännu en utredning om skyddsombuden, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    10 maj, 2024

    Skyddsombud skall vara opartiska och vara utsedda av arbetsmiljöverket för att värna om de anställdas arbetsmiljö det är åtminstone min åsikt. Alla arbetsplatser och alla arbetsgivare skall vara skyldiga att ta emot besök av skyddsombud som är utsedda av Arbetsmiljöverket det är också min åsikt. Facken kan ägna sig åt detta med löner, arbetstider, schemaläggning, anställningsavtal och andra saker som de fackanslutna kan behöva ha hjälp med.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.