”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Huvudskyddsombudsmärke
Foto: Justina Öster

Arbetsmiljöverket presenterade på Valborgsmässoafton den rapport som regeringen beställt. Uppdraget var att analysera dagens situation och ge förslag på åtgärder som kan leda till att fler vill bli skyddsombud. De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco reagerade kraftigt mot en skrivning, när myndigheten fick uppdraget:

”Regeringen anser att åtgärder behöver vidtas för att fler arbetstagare än i dag ska vilja engagera sig som skyddsombud, oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte”.

I tidningen Arbetsvärlden kritiserar Svenskt Näringslivs arbetsmiljöexpert Anna Bergsten Arbetsmiljöverket för att inte specifikt ha lyft frågan om facklig tillhörighet.

– Uppenbarligen har myndigheten inte velat eller vågat ta i frågan, säger hon som anser att skyddsombud inte är ett fackligt uppdrag.

Projektledare Jeanette Falk Berglind på Arbetsmiljöverket tillbakavisar i tidningen Arbetsvärlden kritiken och förklarar ”att det aldrig varit en del av uppdraget att ta hänsyn till om någon är facklig eller inte”. Regeringens skrivning om facklig tillhörighet var, enligt Falk Berglind en ”bakgrundstext” i beskrivningen och inte en specifikation av vad som skulle ”levereras i själva uppdraget”.

Parterna har kunskap

Fortsatta diskussioner om skyddsombudens hemvist hänvisar Arbetsmiljöverket till parterna. Myndigheten skriver också i rapporten att ”arbetsgivare och fack själva har ”den kunskap och de forum som behövs för att ta fram förslag på och genomföra lämpliga åtgärder, tillvägagångssätt, initiativ eller liknande” som skapar bättre förutsättningar för anställda att ta på sig uppdraget som skyddsombud.

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

Att föreslå lagändringar ingick inte i regeringens uppdrag och Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig säger:

– Det är positivt att Arbetsmiljöverket i rapporten bekräftar att arbetsmiljölagens kapitel 6, paragraf 2 gäller. Men negativt att man från regering och arbetsgivarhåll fortsätter att försöka slå sönder ett fungerande system med risk för att hela jämvikten mellan arbetsgivare och fack på arbetsmarknaden rubbas.

Lagtexten lyder:

Skyddsombud utses av en lokal arbetstagarorganisation som är eller brukar vara bunden av kollektivavtal i förhållande till arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation, utses skyddsombud av arbetstagarna”.

– I de allra flesta fall utses skyddsombud av fackförbunden, men vi har också haft problem med falska skyddsombud, som utsetts av arbetsgivaren. Ombuden behöver fackets stöd för att kunna och våga driva arbetsmiljöfrågor på arbetsplatserna. Det framgår också tydligt i Arbetsmiljöverkets rapport, säger Martin Miljeteig.

Fler skyddsombud

Undersökningen lyfter fram att antalet skyddsombud minskar inom LO-förbunden, där majoriteten av ombuden arbetar, men ökar inom tjänstemannafacken. Arbetsmiljöverket har inget eget register över skyddsombud utan stödjer sig på uppgifter från fackförbunden och enkäter som gjorts av bland annat tidningen Arbetet.

– Men vi har inga problem att rekrytera skyddsombud. Vi har till och med ökat antalet med 100 ombud under 2023 och 2024, säger Martin Miljeteig.

Vad beror det på?

– Vi jobbar mycket med de enskilda individerna, skyddar dem om arbetsgivare inte samverkar och skapar förutsättningar för dem att jobba för en bättre arbetsmiljö. Däremot visar våra enkäter att uppdraget inte är så lätt och att arbetsgivare inte alltid samverkar.

– I branscher utan kollektivavtal och där arbetsgivare ägnar sig åt arbetslivskriminalitet och fuskar på olika sätt är det också fruktansvärt svårt att vara skyddsombud.

Skyddsombudsmärke, TransportHösten 2022 presenterades en statlig utredning som föreslog att regionala skyddsombud ska kunna besöka arbetsplatser, som har eller brukar ha kollektivavtal. I dag får ombuden bara tillträde till arbetsplatser med minst en medlem.

– Regeringen borde ha genomfört det förslaget i stället för att tillsätta ännu en utredning om skyddsombuden, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    10 maj, 2024

    Skyddsombud skall vara opartiska och vara utsedda av arbetsmiljöverket för att värna om de anställdas arbetsmiljö det är åtminstone min åsikt. Alla arbetsplatser och alla arbetsgivare skall vara skyldiga att ta emot besök av skyddsombud som är utsedda av Arbetsmiljöverket det är också min åsikt. Facken kan ägna sig åt detta med löner, arbetstider, schemaläggning, anställningsavtal och andra saker som de fackanslutna kan behöva ha hjälp med.

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.