SL klarar inte kraven på trygghetsrum i t-banan

Storstockholms lokaltrafik (SL) döms att betala en miljon kronor i vite för att det saknas ”griprum” till ordningsvakterna på flera platser i tunnelbanan. SL har överklagat domen. Bolaget hävdar att det är omöjligt att bygga griprum på vissa stationer.

Bakom kravet står Arbetsmiljöverket, som redan 2012 la ett föreläggande om fler griprum. Beslutet förenades med ett vite på hela tre miljoner kronor – om SL inte följde instruktionerna.

– När vi gick till domstol begärde vi tre miljoner. Att det blev en miljon i den nya domen från förvaltningsrätten beror på att SL har uppfyllt en del av vårt föreläggande, säger Andreas Tidström, jurist på Arbetsmiljöverket.

Redan 2009 och 2010 var Arbetsmiljöverket ute och inspekterade arbetsmiljön i tunnelbanan. Verket konstaterade att arbetet som ordningsvakt innebar en stor risk för hot och våld. Det gäller särskilt när stökiga personer ska omhändertas och hållas i förvar tills polisen hämtar dem.

Genomtänkta griprum – eller trygghetsrum som de formellt kallas – är viktiga om vakterna ska kunna utföra sitt arbete, slog Arbetsmiljöverket fast. SL ålades att inrätta rum vid alla slutstationer och på knutpunkter där olika t-banelinjer korsar varandra. Totalt handlar det om minst 36 stationer.

Till beslutet, som kom i juli 2012, kopplades ett kännbart vite. Om griprummen inte var på plats senast i maj 2013 skulle SL betala tre miljoner i skadestånd.

SL överklagade till förvaltningsrätten. Företaget ansåg att Arbetsmiljöverkets krav var orealistiska. Brist på lämpliga utrymmen och tidsödande bygglovsprocesser gjorde att föreläggandet var omöjligt att följa, anförde SL.

Företaget fick inget gehör. I april 2013 slog domstolen fast att Arbetsmiljöverkets beslut gäller – med den enda skillnaden att SL fick tio månaders extra respit. Den 10 mars 2014 skulle griprummen vara klara.

Nu har ett och ett halvt år gått och ordningsvakterna på bevakningsföretagen Nokas och CSG kan bara konstatera att de fortfarande saknar fungerande trygghetsrum på en rad stationer. Carolina Nolasco är vakt och skyddsombud på CSG:

– Gamla stan är en sådan station. Vi har bara en dörr ut till en grusplätt. Det känns inte schyst att behöva hålla kvar omhändertagna personer utomhus. I Hässelby strand bygger man ett nytt trygghetsrum nu, men för att komma till det måste man gå genom ett soprum. Det är inte bra.

En kollega till Carolina Nolasco är skyddsombud på Nokas, som ansvarar för ordningshållningen i tunnelbanan på Stockholms södra sida. Han säger:

– Vid Hagsätra saknas trygghetsrum helt. Där händer det titt som tätt att folk måste omhändertas. För bara ett par månader sedan hade vi en allvarlig incident då vakterna försökte kvarhålla en person i biljetthallen.

– Andra kom fram och la sig i. Det blev ett jäkla liv och vakterna tvingades tillkalla hjälp. Det är sånt vi vill undvika.

Helene Eklöf, inspektör på Arbetsmiljöverket, säger att bristen på trygghetsrum skapar onödiga risker. I domen där vitet döms ut framgår att griprum inte är byggda i Gamla stan, Skarpnäck, Ropsten och Skärmarbrink. Vid tre andra stationer finns visserligen iordningställda utrymmen, men de uppfyller inte kraven.

Kari Vuosku är stationsförvaltare på SL och håller i utbyggnaden av rummen.

Hur ser han på att Arbetsmiljöverkets krav inte är uppfyllt?

– I dag har vi omkring 50 trygghetsrum i tunnelbanan. På en del stationer finns flera. Det är ett tidsödande jobb vi gör. På ett par ändhållplatser, som Ropsten och Skarpnäck, har vi inte hittat lämpliga utrymmen.

– Det är inte så enkelt. Många stationer byggdes på 1950-talet och då fanns trygghetsrum inte med i bilden.

Arbetsmiljöverkets krav är kopplat till ett vite. Kari Vousko kommenterar det med orden:

– Arbetsmiljöverket gör väl sitt jobb. I dagsläget har vi byggt fler trygghetsrum än vad verket angav. Problemet är att de i vissa fall hamnat på andra ställen. I Gamla stan kan vem som helst se att det saknas lokaler som skulle kunna fungera. Då är det konstigt att kräva trygghetsrum just där, tycker jag.

Nu tycks Arbetsmiljöverket anse att det är en viktig arbetsmiljöfråga för ordningsvakterna. Vad finns det för möjlig lösning i Gamla stan?

– Trafikverket har lokaler i närheten, vi kan eventuellt fråga om vi kan hyra där. Ett annat alternativ är att bygga ett hus.

När kan ordningsvakterna räkna med att det finns fungerande trygghetsrum på alla stationer som Arbetsmiljöverket pekat ut?

– Inom en tioårsperiod gissar jag. I Skärmarbrink ser vi inga möjligheter alls och där vill vi utröna om det verkligen behövs. Det är en väldigt lugn station.

– Vi måste också få till en samsyn med polisen. Det har diskuterats om rummen kan ligga på perrongerna, men det vill inte polisen. Gångavståndet blir för långt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.