Släng inte bort era röster!

Krönika. Dagens EU är inte det EU som vi gick med i för drygt 20 år sedan. Vid inträdet fick Sverige garantier för att den svenska kollektivavtalsmodellen inte skulle hotas. Nu vet vi att löftet inte var någonting värt.

Vi har i dag ett EU som diskriminerar människor på grund av deras ursprung. Vi har ett EU som gör det svårare för oss att upprätthålla likabehandling på arbetsmarknaden. Vi har ett EU som underminerar vår konflikträtt och föreningsrätt. Vi har ett EU som fram tills nu försvårat för oss att ställa krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar. I dag är det knappt en månad kvar till Europaparlamentsvalet. Det är tyvärr ett val som många kommer att strunta i. Inom vårt förbund röstade bara drygt var tredje medlem i EU-valet 2009. Det finns en stor besvikelse i Sverige och i övriga Europa över EU-projektets utveckling. Jag delar den besvikelsen.

Till stor del är utvecklingen en följd av borgerlig dominans i Europa och i EU:s institutioner. Men den är också orsakad av EU:s själva uppbyggnad och inneboende drivkrafter. Den svenska arbetarrörelsen har all anledning att vara självkritisk. Vår hållning till EU har varit alltför godtrogen och i vissa avseenden också undfallande. Den uppdelning som en gång gjordes i kritiker och anhängare till EU inom det Socialdemokratiska partiet har stundtals förlamat oss. Vi har försvårat för oss själva att föra en konstruktiv EU-debatt och därmed försvagat våra möjligheter att få genomslag för våra hjärtefrågor.

För Transport är det självklart att vi solidariserar oss med arbetstagare från andra länder. Arbetare runt om i världen har ingenting att vinna på att oseriösa företag kan spela ut arbetare mot arbetare. Den fria rörligheten ska garantera människors möjlighet att röra sig fritt, inte ge oseriösa företag möjligheten att dumpa löner och arbetsvillkor. Det borde vara fullständigt glasklart att i Sverige ska svenska kollektivavtal och svenska löner gälla. Liksom svenska lagar. Vad är alternativet? Polska löner? Tyska lagar?

Jag vill därför ge hela Sverige och Europa ett tydligt besked. Svensk fackföreningsrörelse kommer aldrig att acceptera fortsatta ändringar av EU:s fördrag. Inte förrän vi har fått garantier om att vi fullt ut kan värna våra kollektivavtal, och säkerställa att ingen på svensk arbetsmarknad diskrimineras på grund av sitt ursprung.

Vi kommer att använda alla medel som demokratin känner för att blockera sådana beslut i riksdagen. Vi kommer dessutom att i Europaparlamentet kämpa för att få in garantier om likabehandling i all lagstiftning, i frågor som berör den inre marknaden. Vi kommer att agera gentemot EU-kommissionen, för att stoppa alla försök till inskränkningar av våra rättigheter och våra kollektivavtal.

EU har inte blivit vad vi trodde det skulle bli. Lösningen är dock inte att vända oss bort och överlåta åt andra att fatta besluten. Tvärtom. Ilskan måste vi använda konstruktivt, annars spelar vi bara våra motståndare i händerna. Transport har under flera år bedrivit ett målinriktat fackligt-politiskt arbete, med sikte på att få förändringar till stånd. Förändringar som är helt nödvändiga för att skapa ett bättre och rättvisare Europa. För att nå dit måste vi höja valdeltagandet bland våra medlemmar. Det tror jag är fullt möjligt. Speciellt sedan förbundet beslutat att sluta upp bakom en kandidat.

Om vi lyckas med att kryssa in Johan Danielsson kommer det ge våra medlemmar en starkare röst i Europaparlamentet. Den rösten säger klart och tydligt: ”Svenska löner gäller i Sverige – rör inte våra kollektivavtal!”. I parlamentet behöver vi fler fackliga röster, som slåss för ett Europa och ett Sverige där alla människor behandlas lika. Det är det Europa som vi blev lovade.

Att lämna walk over och ge våra motståndare en starkare position vore att bara ge bort makten. Det strider mot allt vi slåss för. Därför uppmanar jag er alla att gå och rösta den 25 maj. Släng inte bort era röster – använd dem! Kryssa nummer 10 Johan Danielsson på Socialdemokraternas lista!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.