Slipad väg ska dämpa bullret
I höst inleds ett forskningsprojekt där man slipar bort det översta lagret av beläggningen på utvalda svenska vägar. Förberedande tester har visat att det minskar vägbullret, rullmotståndet och förbrukningen.
– Det handlar om att bara ta ett par millimeter av topparna på stenen i asfalten. Man får inte blankslipa vägen, för då blir det problem med vattenavrinningen, säger Mattias Lindahl, som är akademisk ledare för projektet.
Det är Statens väg- och transportforskningsinstitut och Linköpings universitet, där Mattias Lindahl är lektor på avdelningen för industriell miljöteknik, som ska genomföra projektet i samarbete med Trafikverket och andra aktörer. Förberedande tester har redan genomförts på E4 utanför Huskvarna, där en 65 meter lång vägsträcka slipades ner.
Trots att vägsträckan redan hade den mest bullerdämpande sortens asfalt, och vägbullret bara låg runt 7-8 decibel, sjönk bullret med 1-3 decibel efter slipningen. Rullmotståndet minskade med 4-7 procent.
– Det var goda resultat som gav oss råg i ryggen att dra igång det här projektet. Syftet är att minska inte bara bullret och rullmotståndet, utan även vägslitaget, bränsleförbrukningen och utsläppen. Allt det här hänger ju ihop i en lång kedja, och vi hoppas kunna slå många flugor i en smäll, säger Mattias Lindahl.
I september börjar processen med att besluta vilka vägsträckor forskningsprojektet ska omfatta. Projektet ska pågå i två år och utvärderas fortlöpande.