Slovakisk EU-kommissionär i täten för transportfrågorna
Kommissionären Maroš Šefčovič från Slovakien kommer att ta kommandot över transportfrågorna inom EU. – Han är i alla fall socialdemokrat, kommenterar Magnus Falk på Transports samhällspolitisk enhet.
Maroš Šefčovič tycks vara ett ganska okänt namn i svenska transportkretsar. Enligt tidningen The Slovak Spectator kommer utnämningen också som en överraskning i Slovakien. Där hade man snarare tippat att Šefčovič skulle komma att ansvara för humanitär hjälp eller EU:s utvidgning.
Utredaren Magnus Falk är inriktad på EU-frågor inom Transport.
– Jag känner bara till Šefčovič lite grand. Han har varit kommissionär tidigare med ansvar för andra områden och ambassadör i olika länder. Hur som helst är ju allt roligare än en konservativ eller liberal kommissionär, säger han.
Kommissionärer styr över prioriteringar och utövar stort inflytande över sina ”fögderier”, konstaterar Falk. I och med att Maroš Šefčovič är ett oprövat kort inom transportområdet hoppas Magnus Falk nästan mer på de nya tjänstemän, som kommer att ta plats kring Šefčovič. Det skulle kunna ge nya öppningar i en bransch hårt utsatt för ojämlik konkurrens, liksom dumpning av löner och arbetsvillkor, resonerar Magnus Falk.
Förbundsordförande Lars Lindgren i Transport är även ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF. Maroš Šefčovič är helt obekant för honom.
– Det är bra att han kommer från det röda lägret, men med tanke på hur EU-parlamentet ser ut efter valet kommer den nyliberala agendan att fortsätta styra dagordningen. Jag har tyvärr inga större förhoppningar om att det kommer att bli något bättre för vanligt folk inom åkerinäringen, summerar han.
På arbetsgivarsidan välkomnar samhällspolitiskt ansvariga Erika Svanström på Sveriges Åkeriföretag den nya laguppställningen i Bryssel. Den innebär också att den välkända EU-kommissionären Cecilia Malmström (FP) kommer att ansvara för handelsfrågorna. Svanström hoppas på gehör bland Europapolitikerna:
– Våra frågor och även andras kommer säkert att få en annan prägel. Nu återstår att se hur parlamentet och även kommissionen väljer att ta sig an de utmaningar som finns för miljö, trafiksäkerhet och socialt ansvar.