Slovakiska Bring vill inte teckna avtal
Dialog. Under en dag i Slovakien diskuterade fyra utsända från Transport kollektivavtal och villkor med åkeriet Bring trucking. – Vi har olika syn på vilka avtal företaget borde ha, säger Magnus Falk, Transports internationella sekreterare. Men vi fortsätter dialogen.
Det började med att Transport förra våren anmälde slovakiska Bring trucking till Arbetsmiljöverket. Grunden var att Brings fordon hade iakttagits när de kontinuerligt kört åt Ikea mellan Jönköping och Oslo. I ett par månader är chaufförerna stationerade i Sverige. De sover i sina bilar och sköter hygien och måltider i Brings depå i Jönköping.
Enligt Transport borde det slovakiska bolaget, som är en del av den norska transportjätten Bring, anmäla förarna som utstationerad arbetskraft. Och därmed skulle förarna garanteras det svenska avtalets minimilön, liksom semesterdagar, arbetstid och arbetsmiljöregler enligt svenskt kollektivavtal.
Men Arbetsmiljöverkets svar blev att myndigheten saknar resurser för större insatser i den här typen av ärenden. Att företaget har bilar stadigvarande placerade i Jönköping är inte tillräckligt som underlag för Arbetsmiljöverket.
I stället fick Transport en inbjudan till det slovakiska åkeriet. Träffen med ledningen plus styrelsens ordförande, som kommer från Norge, hölls tidigare i veckan.
– Vi anser att verksamheten har sin bas i Sverige och vi vill skriva avtal med dem, säger Magnus Falk. Antingen ett svenskt kollektivavtal eller ett utstationeringsavtal.
Företagets ledning hänvisar till att trafiken är internationell.
– Vi hoppas kunna ta ett steg till när dialogen fortsätter, säger Magnus Falk.