Slut med svarttaxi à la Uber
Uberpop lägger ner i Sverige. Företaget hänvisar till att den statliga utredningen om taxi dröjer. Samtidigt har tingsrättsdom efter tingsrättsdom klassat trafiken som olaga taxitrafik. Svea hovrätt har också dömt en Uberpopförare till böter för att han kört utan trafiktillstånd och taxiförarlegitimation.
– Det är glädjande att Uber med detta beslut bekräftar den bild vi har haft hela tiden, säger Markus Pettersson, förbundssekreterare på Transport. Uberpop är ingenting annat än organiserad svarttaxi.
Uberpop innebär att privatpersoner kör passagerare i egen bil. Företaget Uber sköter bokningarna via en särskild app och företaget tar också in betalningarna från resenärerna. 20 procent av intäkten behåller Uber, resten betalas ut till föraren.
Transportstyrelsen har tidigt konstaterat att upplägget strider mot svensk lag. Enskilda förare har stoppats av polis och över 20 personer har dömts för olaga taxitrafik och/eller brott mot taxitrafiklagen.
I dag meddelar Uber att den sista Uberpop-bilen kommer att rulla på svenska gator den 18 maj. ”För tillfället” lägger företaget till i sitt pressmeddelande.
Dagens Nyheter (DN), som var först med nyheten, har i dag en lång intervju med Ubers Sverigechef Alok Alström. Han upprepar i tidningen att domstolarna har dömt enskilda personer – inte företaget Uber. Och han säger att nedläggningen beror på att den statliga utredningen om taxitjänster och samåkning har fått förlängd tid. Den kommer med sin genomgång och sina förslag den 1 december.
– Det kluriga är att det (samåkning som Uberpop, reds anmärkning) inte är reglerat ordentligt. Det är något vi välkomnar och behöver med den utredning som finns och i dialog med myndigheter, säger Alok Alström till DN.
Tidningen frågar om Ubers ansvar för de över 20 personer som hamnar i brottsregistret för att de har litat på att det var lagligt att köra för Uberpop.
– Uber har och tar mycket ansvar. När det handlar om enskilda personer som har hamnat i kläm så känns det jättetråkigt. Uber har försökt stötta dem så gott man kan, blir Alok Alströms svar.
Vad var otydligt när 27 domar kom till samma slutsats? frågar Dagens Nyheter.
– Situationen vi har haft är att regeringen har tillsatt en utredning just för att man uppfattar att det finns en otydlighet. Det står också i direktivet, svarar Alok Alström.
Transports Markus Petterssons kommentar att Uber inte ska räkna med att regeringens taxiutredning kommer att släppa fram tjänster som Uberpop.
– Sverigechefens uttalanden bekräftar företagets syn på ordning och reda på arbetsmarknaden. Han kallar den svenska regleringen av taxibranschen för bullshit … medan utvecklingen går mot ett skarpare regelverk med till exempel tömningscentraler.