”Sluta gulla med utländska chaufförer”

Darko Kmet är lastbilschaufför och bor i Marieholm. Han pratar perfekt skånska efter mer än 40 år i Sverige. Nu är Darko förbannad på Transportarbetaren. – Ni skriver en massa om utländska chaufförer! Att man ska tycka synd om dem. Det skitsnack, det är svenska chaufförer det är synd om, mullrar han.

Det var för ett par veckor sedan som Darko Kmet ringde upp redaktionen. Han hade precis läst vårt långa reportage om Polen och polackernas syn på EU. ”EU ett lyft för Polen” löd rubriken på förstasidan.

Darko var inte glad:

– Hur kan ni skriva så? Varför använder ni medlemmarnas pengar för att åka till Polen?!

Nu sitter vi hemma i Darkos kök. I en skånegård som ligger mitt ute på den vindpinade slätten. Jag har bett Darko utveckla sin kritik mot vår reportageserie, där målet är att beskriva villkoren för transportarbetare i länder som Rumänien, Ungern och England. Och nu i det här numret – Tyskland.

Han säger spontant:

– Det finns ingen annan yrkesgrupp som bemöts sämre är dragbilschaufförer. Förare som drar löstrailer. Vi behandlas sämre än hundar.

Darko är just nu arbetslös, efter många år som yrkesförare. Han tycker att synen på chauffören visar sig på många sätt, bland annat ute på kundföretagen.

– Ofta får man körningar med uppmaningen att leverera så fort som möjligt. När man sedan stressat på och kommer fram möts du av folk som vägrar prata med dig. Man får vänta i timmar på lossning, utan förklaring. Skulle man däremot kommit 15 minuter för sent till en tid som speditören utlovat blir det ett jävla liv.

– Kunder och speditörer, plus kör- och vilotidsreglerna, skapar enorm press och stress. De här små sakerna gör tillsammans att du blir olaglig. Att du ständigt måste oroa dig för att bli stoppad av en nitisk polis som jobbat 16 timmar i sträck, helt lagligt.

Sedan styr Darko Kmet in på de utländska chaufförerna. Underbetalda förare som kör i Sverige och ofta inte har råd att äta eller fika på vägkrogarna.

– Det så ni beskriver dem i Transportarbetaren. Ni gullar med dem. Varför skriver ni inte om svenska chaufförer i stället? Vi kan inte kasta sopor och böteslappar genom sidorutan, utan att det får konsekvenser. Boten kommer hem i brevlådan i så fall.

– Alla som någon gång kört på Spanien eller Italien vet att man regelmässigt blir bestulen. Öststatschaufförer blir aldrig bestulna i Sverige. Det förekommer inte. Säg att du blir inblandad i en trafikolycka i Polen. Du kommer över huvud taget inte därifrån med mindre än att du tar på dig skulden. I Sverige är det tvärtom. Utländska förare släpps för att polisen inte förstår deras språk.

Vad är då lösningen på utvecklingen i Europa? Hur ska Transport och resten av fackföreningsrörelsen hantera den lönedumpning som uppstått i spåren av unionens fria rörlighet? Jag ställer frågan till Darko. Han tar till en metafor:

– Om du är på väg nedför Hallandsåsen utan bromsar på lastbilen så kan du välja att svänga av motorvägen direkt. Eller fortsätta och rulla snabbare och snabbare, mot en betydligt värre katastrof. Vi har kommit väldigt långt ner i backen nu…

Okej, men om Transport, övriga LO och svenska politiker ändå vill försöka påverka utvecklingen; vilka åtgärder krävs?

Darko tänker ett par sekunder och säger:

– Det är inte de utländska chaufförernas fel att de hamnat här. Det är systemets. Men förarna måste sköta sig. Följa samma regler som svenska förare gör.

Men löneskillnaderna kvarstår, invänder jag. Många utländska förare kör för en bråkdel av en svensk lön och de har inte råd att betala för dusch och toalettbesök…

Darko Kmet suckar.

– Snacket om att svensk lön ska gälla i Sverige är bra. Ni som är höjdare i facket är inte hungriga längre. Ni slåss inte. Samma sak med politikerna. Jag har inte varit så politiskt engagerad, men det jag vet är att som framgångsrik politiker måste du vara duktig lögnare.

Han medger sedan att det inte finns någon enkel lösning på åkeribranschens problem. I stället övergår han till att på nytt beskriva konsekvenserna av den nya europeiska arbetsmarknaden.

Själv har han kört två korta perioder för åkeriet MPG Transport i Marieholm. Det är ett företag som haft uppåt 30 dragbilar och enorm personalomsättning. Transport har blivit kontaktat av en rad förare som haft svårt att få ut lönen.

Darko gick en egen match mot åkaren. Det slutade med att Darko tog hem dragbilen och parkerade den på gårdsplanen. När åkaren ringde sa Darko att bilen fanns att hämta där. Men då skulle han ha ut sin lön först.

För säkerhets skull kopplade Darko ur ett par säkringar – om det nu var så att arbetsgivaren skulle komma nattetid. Med reservnyckel.

– Det löste sig. Jag fick mina pengar, flinar Darko.

Vi går ut på gårdsplanen för att titta på taket som blåst av från byggnaden som tidigare varit svinhus. En hagelskur drar in från öster. Himlen är svart och det åskar olycksbådande.

Jag tackar för fikat och sätter mig i bilen. Kör i riktning mot Göteborg. På väg uppför Hallandsåsen övergår regnet i snö. Iskall aprilsnö. En strid ström av dragbilar passerar. Många av dem är utländska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart Rehnström:
    17 oktober, 2017

    Jag förstår inte att S regeringen gör något åt detta har alltid röstat S men nu måste det bli något
    Annat

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.