”Sluta köra så aggressivt!”
Leif Asplund har kört lastbil i 30 år och undrar vad som hänt med yrkesförarkåren. – Jag ser en aggressiv körning som inte är av denna världen, utbrister han.
Exakt när det började gå utför med hänsyn och säkerhetstänk bland yrkesförarna kan Leif Asplund inte riktigt sätta fingret på. Men han tillbakavisar det generella talet om att de utländska chaufförerna är värst.
– Det här gäller svenska förare från svenska åkerier. Jag har aldrig varit med om maken hur folk beter sig, yrkesförare som hanterar stora tunga fordon. På ett halvår har chaufförerna som passerar mig i motsatt riktning klippt tre av mina backspeglar, säger Leif.
Ändå håller han ut på sin vägkant så långt han någonsin vågar, utan att den ska ge vika, med det 60-tons ekipage han hanterar.
Leif arbetar på Road Cargo Sweden och kör varje dag mellan Norrköping och Heby i Uppsala län.
Det är framför allt på två trånga delsträckor som han sitter på helspänn med hjärtat i halsgropen:
De 15–20 minuternas färd mot Gävle, mellan Heby och Tärnsjö, och den lika långa sträckan mellan Hedesunda och Valbo i Gävle kommun. Och så tillbaka igen.
– På vägsträckor där man inte får hålla mer än 80 kilometer i timmen, enligt lag, lägger de sig med lastbilarna tre till fem meter bakom mig och pressar. Skulle jag bromsa sitter en sån jävel i arslet på mig.
– När de ligger så nära min bakstam ser de ju heller inget, utan måste gå ut till vänster för att få sikt. Sedan kommer nästa i raden och lägger sig ännu längre ut till vänster.
Den typen av ”lastbilståg” möter Leif också i det motsatta körfältet, på väg åt andra hållet. Därför håller han stint uppsikt på mittlinjen. Är ”fordonstågen” för långt över på Leifs sida och vägen alltför smal, så ryker ännu en spegel.
Själv ser han det bara som en tidsfråga innan något allvarligt händer. En kollega till honom råkade illa ut när en mötande timmerbil kom för långt in på hans körfält. Enligt en undersökning som gjordes av Motormännens vägombud, i Motormännens riksförbund, de första veckorna i september i år körde nästan varannan lastbil för fort. Av drygt 3 180 observerade tunga fordon i 19 kommuner landet runt följde knappt 1 530 hastighetsbegränsningarna (48 procent). En jämförelse mellan buss- och lastbilsförare visade också att lastbilschaufförerna trycker hårdare på gasen.
Ett liknande resultat visar den statliga delrapport, om hur lagar och regler följs i åkeribranschen, som nyligen presenterades för regeringen. Där framgår att cirka 40 procent av lastbilsförarna körde för fort medan 25 procent av busschaufförerna höll för hög hastighet.
Leif Asplund vädjar till kollegorna att börja hålla avstånd och till polisen att förbättra sin trafikövervakning. Att de är medvetna om problemet har Mikael fått klart för sig efter flera kontakter.
– Jag har varit med om omkörningar, när förarna har noll sikt och bara chansar. Det här är dödens väg. Det handlar om nonchalans och pressade tider. Jag funderar starkt på att lägga av. Man kör ju med fara för sitt eget liv, funderar Leif.