Sluta mobba varandra!

Krönika. Varje vecka får jag brev från förtvivlade medlemmar som blivit utsatta för mobbning och kränkande tilltal på sina arbetsplatser.

Det är inte alltid arbetsgivarna som står för detta oacceptabla beteende. Tyvärr är det ofta arbetskamrater som på olika raffinerade sätt utsätter andra för mobbning.
En av den demokratiska socialismens hörnpelare är alla människors okränkbarhet och lika värde. Det är också fackets ledstjärna.

Även om man inte alla gånger förstår sig på de sociala regler som gäller människor emellan, måste man i vart fall ha grundprinciperna klart för sig. En av dem är att behandla alla lika och med respekt.

Vi spenderar mycket tid på arbetet. Det innebär att vi möter samma människor där dag efter annan. Normalt sätt fungerar det utan några större problem. En och annan verbal skärmytsling förekommer säkert arbetskamrater emellan, men leder sällan leder till något annat än lite sura miner.

Men i några fall så händer det som inte får hända.

Det kan börja med en enkel meningsskiljaktighet i en banal fråga. Plötsligt slutar arbetskamraterna prata när man kommer in i lunchrummet. Man får korta svar på sina frågor, och folk undviker en på rasterna.

Självklart gror oron och den utsatta undrar vad han eller hon har gjort? Eller sagt? Många får aldrig några svar. Några blir så deprimerade att sjukvården måste kopplas in. Det är inte ovanlig med långa sjukskrivningsperioder.

Ur ett fackligt perspektiv är detta mycket svårlösta frågor. Man ska dock komma ihåg att det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön i företaget. I det ansvaret ingår även den psykiska hälsan.

Facket ska alltid stötta och hjälpa medlemmarna i dessa frågor. Hur? frågar sig många. För det första måste den som anser sig mobbad säga till sina arbetskamrater. Det är helt ok att säga att man tar illa vid sig och känner sig kränkt. För övrigt är det också helt ok att säga att man inte vill höra några skämt med exempelvis rasistiska eller sexistiska undertoner.

Om inte det hjälper måste den som är utsatt ta kontakt med sin arbetsgivare och påtala problemet. Finns ett skyddsombud ska man ta upp frågan med honom eller henne, annars kan man kontakta lokalavdelningen som har resurser att hjälpa och stötta.

Men jag är fullt medveten om att många verkligen tvekar att göra detta – för att han eller hon tror att det bara blir värre. Men man måste komma ihåg en av fackets hörnpelare, allas lika värde och människans okränkbarhet. Gäller dig lika väl som mig.

Om vi alla rannsakar våra samveten så tror jag att vi någon gång sagt något som kanske inte var menat att såra – men som kanske ändå fått någon i omgivningen att känna sig förolämpad. Säkert har jag själva gjort det, och när någon påtalat det har jag varit snabb med att be om ursäkt.

Numera försöker jag följa det engelska ordspråket Think before you talk och det vill jag gärna rekommendera er alla att göra. Jag är övertygad om att ingen tycker att det är ok att mobba andra. Jag har mött både dem som blivit mobbade och dem som mobbar. Påfallande ofta mår bägge parter lika dåligt så därför:

Låt oss lova att inte mobba varandra. Låt oss i stället vara ärliga och rakryggade och behandla varandra med respekt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.