Sluta slit och släng!

Det finns en sak som kunderna på återvinningscentralen i Sätra i Stockholm aldrig verkar lära sig. Att frigolit inte räknas som plast. Och det finns en sak som de som arbetar där aldrig kan vänja sig vid. Att så mycket slängs.

Det luktar jästa äpplen från högen med fallfrukt och trä från kasserade möbler i trä-containern.

När krossmaskinen går loss på ett nästan nytt bord hörs ett kraschande ljud.

Miljöarbetarna på återvinningscentralen i Sätra i Stockholm tycker att de har ett meningsfullt jobb. Men de oroar sig allt mer för konsekvenserna av slit- och slängsamhället.

– Det är klart att det är bra att vi finns. Men sopmängden ökar hela tiden. Det tror jag är nästa stora utmaning, säger Calle Lilja, miljöarbetare och platsansvarig i Sätra.

De som arbetar på återvinningen har en unik inblick i vad människor gör sig av med. Och det är definitivt inte bara skräp.

– Det är mycket som fungerar. Folk kommer hit med förra årets Ikea-möbler, säger Magnus Lundberg, som också arbetar i Sätra.

– När det blev billigare med platt-tv för några år sen var det många som slängde fungerande tv-apparater. Det är till och med så att man märker när El-giganten har haft utförsäljning på någon vara. Just lågpriselektroniken har ökat stort här, säger Calle Lilja.

Det är inte ovanligt att kunder försöker ge bort fungerande vitvaror, möbler eller maskiner till dem som arbetar på återvinningen. Men precis som det inte är tillåtet att ta andras sopor i ett grovsoprum, är det heller inte okej på en återvinningscentral. Just i Sätra har dock Myrorna ställt upp två containrar. Där kan man lämna husgeråd och hela, rena kläder för vidare försäljning i någon av organisationens butiker.

Återvinningscentralen är en speciell miljö. Dels är det är en helt publik plats, där privatpersoner och deras bilar kommer och går i en strid ström. Dels ska miljöarbetarna kunna arbeta och flytta på tunga containrar, pressa ihop material och hantera farligt avfall på en begränsad yta. Det ställer stora och speciella krav på säkerheten.

– Det ska vara tryggt och säkert, samtidigt som man ska kunna köra tunga maskiner som hjullastare och lastväxlar, säger Calle Lilja.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.