Sluta slit och släng!
Det finns en sak som kunderna på återvinningscentralen i Sätra i Stockholm aldrig verkar lära sig. Att frigolit inte räknas som plast. Och det finns en sak som de som arbetar där aldrig kan vänja sig vid. Att så mycket slängs.
Det luktar jästa äpplen från högen med fallfrukt och trä från kasserade möbler i trä-containern.
När krossmaskinen går loss på ett nästan nytt bord hörs ett kraschande ljud.
Miljöarbetarna på återvinningscentralen i Sätra i Stockholm tycker att de har ett meningsfullt jobb. Men de oroar sig allt mer för konsekvenserna av slit- och slängsamhället.
– Det är klart att det är bra att vi finns. Men sopmängden ökar hela tiden. Det tror jag är nästa stora utmaning, säger Calle Lilja, miljöarbetare och platsansvarig i Sätra.
De som arbetar på återvinningen har en unik inblick i vad människor gör sig av med. Och det är definitivt inte bara skräp.
– Det är mycket som fungerar. Folk kommer hit med förra årets Ikea-möbler, säger Magnus Lundberg, som också arbetar i Sätra.
– När det blev billigare med platt-tv för några år sen var det många som slängde fungerande tv-apparater. Det är till och med så att man märker när El-giganten har haft utförsäljning på någon vara. Just lågpriselektroniken har ökat stort här, säger Calle Lilja.
Det är inte ovanligt att kunder försöker ge bort fungerande vitvaror, möbler eller maskiner till dem som arbetar på återvinningen. Men precis som det inte är tillåtet att ta andras sopor i ett grovsoprum, är det heller inte okej på en återvinningscentral. Just i Sätra har dock Myrorna ställt upp två containrar. Där kan man lämna husgeråd och hela, rena kläder för vidare försäljning i någon av organisationens butiker.
Återvinningscentralen är en speciell miljö. Dels är det är en helt publik plats, där privatpersoner och deras bilar kommer och går i en strid ström. Dels ska miljöarbetarna kunna arbeta och flytta på tunga containrar, pressa ihop material och hantera farligt avfall på en begränsad yta. Det ställer stora och speciella krav på säkerheten.
– Det ska vara tryggt och säkert, samtidigt som man ska kunna köra tunga maskiner som hjullastare och lastväxlar, säger Calle Lilja.