Små taxibolag får jobba sig tillbaka in på Knutpunkten

För några veckor sedan infördes en ny taxizon vid Knutpunkten i Helsingborg, där bara stadens tre största bolag släpps in. Flera av de mindre bolagen har påbörjat en dyr och mödosam process för att jobba sig tillbaka, men klagar på orättvisa villkor.

Knutpunkten i Helsingborg är ett ”nav” för tåg, bussar, färjor och taxibilar. Den är en av Sveriges mest trafikerade kommunikationsanläggningar, och besöks dagligen av cirka 45 000 personer. Där har länge varit problem med trängsel och konflikter mellan taxibolag, friåkare och privatbilister.

Så i mitten av januari invigdes en ny taxizon med sex platser och kamerastyrda bommar. Bara taxibilar från stadens tre stora bolag Taxikurir, Taxitjänst och Sverige-Taxi släpps in. Konceptet kallas Taxi Welcome Service och finns sedan tidigare vid centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Men flera av de mindre aktörerna kämpar hårt för att åter få tillträde till Knutpunkten. En av dem är Abbas Awde, som driver bolaget Minitaxi med ett halvdussin anslutna förare.

– Taxi Welcome Service har ställt en rad krav för att släppa in oss, och vi har uppfyllt allihop. Ändå säger de att vi bara får köra på Knutpunkten på helgerna, om vi får köra där över huvud taget, säger Abbas Awde.

Det som krävts är bland annat att Minitaxi hyr en lokal, skaffar enhetliga arbetskläder och installerar nya taxametrar.

– Bara taxametrarna kostade 46 000 kronor styck, plus moms. Och nu vet vi inte ens om vi får köra ändå, vi väntar ännu på besked från Taxi Welcome Service. Det här handlar om vår försörjning, det handlar om våra familjer, säger Abbas Awde.

Roger Blomquist, vd på Taxi Welcome Service, säger att man ännu inte hunnit gå igenom underlaget som Minitaxi lämnat in.

– Men jag vet att de har uppgraderat det mesta, och om de uppfyller våra krav så kommer de att få börja köra på Knutpunkten igen, säger han.

Men bara på helgerna?

– Om de uppfyller kraven så får de börja köra under helger och annan högtrafik under en prövoperiod på två månader. Utifrån hur de sköter det uppdraget så får de platser även under lågtrafik.

De tre bolag som kör där nu jobbar under samma villkor, enligt Roger Blomquist.

– Om de inte sköter sig så förlorar de platser i lågtrafiken. Det är lika för alla. Det är inte så att vi bara vill ha de stora bolagen på Knutpunkten – vi måste ha dem för att få tillräcklig kapacitet, men vi vet av erfarenhet att de små bolagen är viktiga för att de stora ska hålla sig på tårna.

Men de som är alltför små kan inte ens uppfylla kraven för en prövoperiod med helgkörningar. Friåkaren Issagh Shaverdian har trafikerat Knutpunkten i nästan 15 år, men har nu gett upp hoppet om att komma tillbaka.

– Jag har inte råd att investera i en ny taxameter. Jag bara åker runt i stan och plockar upp tillfälliga körningar, men det räcker inte. Jag har två barn att försörja, jag vet inte vad jag ska göra, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.