Små taxibolag får jobba sig tillbaka in på Knutpunkten
För några veckor sedan infördes en ny taxizon vid Knutpunkten i Helsingborg, där bara stadens tre största bolag släpps in. Flera av de mindre bolagen har påbörjat en dyr och mödosam process för att jobba sig tillbaka, men klagar på orättvisa villkor.
Knutpunkten i Helsingborg är ett ”nav” för tåg, bussar, färjor och taxibilar. Den är en av Sveriges mest trafikerade kommunikationsanläggningar, och besöks dagligen av cirka 45 000 personer. Där har länge varit problem med trängsel och konflikter mellan taxibolag, friåkare och privatbilister.
Så i mitten av januari invigdes en ny taxizon med sex platser och kamerastyrda bommar. Bara taxibilar från stadens tre stora bolag Taxikurir, Taxitjänst och Sverige-Taxi släpps in. Konceptet kallas Taxi Welcome Service och finns sedan tidigare vid centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Men flera av de mindre aktörerna kämpar hårt för att åter få tillträde till Knutpunkten. En av dem är Abbas Awde, som driver bolaget Minitaxi med ett halvdussin anslutna förare.
– Taxi Welcome Service har ställt en rad krav för att släppa in oss, och vi har uppfyllt allihop. Ändå säger de att vi bara får köra på Knutpunkten på helgerna, om vi får köra där över huvud taget, säger Abbas Awde.
Det som krävts är bland annat att Minitaxi hyr en lokal, skaffar enhetliga arbetskläder och installerar nya taxametrar.
– Bara taxametrarna kostade 46 000 kronor styck, plus moms. Och nu vet vi inte ens om vi får köra ändå, vi väntar ännu på besked från Taxi Welcome Service. Det här handlar om vår försörjning, det handlar om våra familjer, säger Abbas Awde.
Roger Blomquist, vd på Taxi Welcome Service, säger att man ännu inte hunnit gå igenom underlaget som Minitaxi lämnat in.
– Men jag vet att de har uppgraderat det mesta, och om de uppfyller våra krav så kommer de att få börja köra på Knutpunkten igen, säger han.
Men bara på helgerna?
– Om de uppfyller kraven så får de börja köra under helger och annan högtrafik under en prövoperiod på två månader. Utifrån hur de sköter det uppdraget så får de platser även under lågtrafik.
De tre bolag som kör där nu jobbar under samma villkor, enligt Roger Blomquist.
– Om de inte sköter sig så förlorar de platser i lågtrafiken. Det är lika för alla. Det är inte så att vi bara vill ha de stora bolagen på Knutpunkten – vi måste ha dem för att få tillräcklig kapacitet, men vi vet av erfarenhet att de små bolagen är viktiga för att de stora ska hålla sig på tårna.
Men de som är alltför små kan inte ens uppfylla kraven för en prövoperiod med helgkörningar. Friåkaren Issagh Shaverdian har trafikerat Knutpunkten i nästan 15 år, men har nu gett upp hoppet om att komma tillbaka.
– Jag har inte råd att investera i en ny taxameter. Jag bara åker runt i stan och plockar upp tillfälliga körningar, men det räcker inte. Jag har två barn att försörja, jag vet inte vad jag ska göra, säger han.