Småskalig färdtjänst gör succé i Älmhult
– Det här är det bästa jobb jag haft! Kommentaren är kanske inte så sensationell. Om det inte vore för att Marcus Håkansson kör färdtjänst. Han gör det i Älmhult, en kommun som går mot strömmen.
Historien börjar med ett inlägg som färdtjänstföraren Eva Borg skrev på Transportarbetarens hemsida. Hon bemötte en krönika där en ung kvinna skildrade den tuffa verklighet som möter tusentals färdtjänstförare.
Eva kontrade med hur det fungerar i Älmhult. Där valde kommunen 2012 bort Länstrafiken och la över färdtjänsten på Älmhultsbygdens taxi, en liten beställningscentral med fyra lokala taxiföretag.
– Det är som natt och dag, säger Eva Borg. Jag har kört för båda operatörerna. Under åren med Länstrafiken körde vi över hela Kronobergs län, bilarna kom ofta för sent, det var massor av klagomål och man hade inte tid att ge resenärerna den hjälp de behövde.
– Nu är vi ett jättebra tajt gäng på ungefär tio personer som kör färdtjänsten. Vi känner våra kunder, hittar till dem och vi ser till att de kommer ända fram till dörren.
När Transportarbetaren gör ett spontanbesök på beställningscentralen är det ovanligt lugnt och flera förare har tittat in till växeltelefonist Eva Billaudel för en fika. Alla bekräftar bilden:
– Vi ger förarna och kunderna den tid de behöver, säger Eva Billaudel. Vi får jättemycket beröm från resenärerna. Ingen vill ha tillbaka situationen som rådde tidigare.
Chauffören Marcus Håkansson fyller i:
– Länstrafiken kör fortfarande sjukresorna här, så kunderna jämför ju. Många uppger att de kan få vänta i timmar efter vårdbesöken. Det händer att de hoppar in i våra bilar och betalar själva, bara för att få komma hem.
Älmhultsbygdens förare kör färdtjänst inom en radie på sju mil från centrum och så kallad riksfärdtjänst om det är längre resor. Förarna har timlön, inte procent på inkörda pengar som annars är vanligt i branschen.
Chaufförerna uppger att färdtjänsten står för grovt räknat 90 procent av alla körningar. Tack vare de samhällsbetalda resorna kan taxibolagen också erbjuda vanlig taxi till privatpersoner och företag som möbeljätten Ikea.
I fikarummet berättar förarna att alla ordinarie chaufförer mangrant ställer upp och jobbar på julafton och nyårsafton – så att äldre och funktionshindrade får så bra service som möjligt.
Vid ett par tillfällen har taxiförare på eget initiativ plockat upp unga tjejer som gått ensamma och kört dem hem, utan betalning.
Eva Borg får en lista på körningar som droppat in. Transportarbetaren följer med när Angelika Tordenfeldt, ordförande i lokalföreningen för synskadade, får skjuts hem från ett möte. Hon säger:
– En väl fungerande färdtjänst är guld värd för oss synskadade. Jag har förlorat all syn och kan inte guida en chaufför som inte hittar.
– Det är väldigt tryggt som det är nu och vi önskar att kommunen fortsätter anlita de lokala taxiföretagen när det är dags för ny upphandling. Många är oroliga för att kommunen bara ska se till lägsta pris.
Transportarbetaren har försökt få klarhet i om Älmhults färdtjänstlösning är dyrare än att anlita den stora operatören, Länstrafiken, som kommunen använt tidigare. Vi går bet på uppgiften och bollar över frågan till Jan Ragnarsson, vd för Älmhultsbygdens taxi.
– Vi har själva försökt få svar på vad färdtjänsten kostade när Länstrafiken körde. Utan att lyckas. I övrigt vill jag inte recensera oss själva eller andra trafikoperatörer, vi är ju part i målet.