Eva Borg.
Close
Eva Borg tycker att fler kommuner borde ta efter Älmhult. Där avbröt politikerna samarbetet med länstrafiken och la ut färdtjänsten på fyra lokala taxiföretag. "Servicen blev bättre och som en bieffekt har kommunen sett till att det finns taxi när vanliga
Close

Småskalig färdtjänst gör succé i Älmhult

– Det här är det bästa jobb jag haft! Kommentaren är kanske inte så sensationell. Om det inte vore för att Marcus Håkansson kör färdtjänst. Han gör det i Älmhult, en kommun som går mot strömmen.

Historien börjar med ett inlägg som färdtjänstföraren Eva Borg skrev på Transportarbetarens hemsida. Hon bemötte en krönika där en ung kvinna skildrade den tuffa verklighet som möter tusentals färdtjänstförare.

Eva kontrade med hur det fungerar i Älmhult. Där valde kommunen 2012 bort Länstrafiken och la över färdtjänsten på Älmhultsbygdens taxi, en liten beställningscentral med fyra lokala taxiföretag.

– Det är som natt och dag, säger Eva Borg. Jag har kört för båda operatörerna. Under åren med Läns­trafiken körde vi över hela Kronobergs län, bilarna kom ofta för sent, det var massor av klagomål och man hade inte tid att ge resenärerna den hjälp de behövde.

– Nu är vi ett jättebra tajt gäng på ungefär tio personer som kör färdtjänsten. Vi känner våra kunder, hittar till dem och vi ser till att de kommer ända fram till dörren.

När Transportarbetaren gör ett spontanbesök på beställningscentralen är det ovanligt lugnt och flera förare har tittat in till växeltelefonist Eva Billaudel för en fika. Alla bekräftar bilden:

– Vi ger förarna och kunderna den tid de behöver, säger Eva Billaudel. Vi får jättemycket beröm från resenärerna. Ingen vill ha tillbaka situationen som rådde tidigare.

Chauffören Marcus Håkansson fyller i:

– Länstrafiken kör fortfarande sjukresorna här, så kunderna jämför ju. Många uppger att de kan få vänta i timmar efter vårdbesöken. Det händer att de hoppar in i våra bilar och betalar själva, bara för att få komma hem.

Älmhultsbygdens förare kör färdtjänst inom en radie på sju mil från centrum och så kallad riksfärdtjänst om det är längre resor. Förarna har timlön, inte procent på inkörda pengar som annars är vanligt i branschen.

Chaufförerna uppger att färdtjänsten står för grovt räknat 90 procent av alla körningar. Tack vare de samhällsbetalda resorna kan taxibolagen också erbjuda vanlig taxi till privatpersoner och företag som möbeljätten Ikea.

I fikarummet berättar förarna att alla ordinarie chaufförer mangrant ställer upp och jobbar på julafton och nyårsafton – så att äldre och funktionshindrade får så bra service som möjligt.

Vid ett par tillfällen har taxiförare på eget initiativ plockat upp unga tjejer som gått ensamma och kört dem hem, utan betalning.

Eva Borg får en lista på körningar som droppat in. Transportarbetaren följer med när Angelika Tordenfeldt, ordförande i lokalföreningen för synskadade, får skjuts hem från ett möte. Hon säger:

– En väl fungerande färdtjänst är guld värd för oss synskadade. Jag har förlorat all syn och kan inte guida en chaufför som inte hittar.

– Det är väldigt tryggt som det är nu och vi önskar att kommunen fortsätter anlita de lokala taxi­företagen när det är dags för ny upphandling. Många är oroliga för att kommunen bara ska se till lägsta pris.

Transportarbetaren har försökt få klarhet i om Älmhults färdtjänstlösning är dyrare än att anlita den stora operatören, Länstrafiken, som kommunen använt tidigare. Vi går bet på uppgiften och bollar över frågan till Jan Ragnarsson, vd för Älmhultsbygdens taxi.

– Vi har själva försökt få svar på vad färdtjänsten kostade när Länstrafiken körde. Utan att lyckas. I övrigt vill jag inte recensera oss själva eller andra trafikoperatörer, vi är ju part i målet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.