Smitningar fortsatt stort problem
Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.
– Det är verkligen ett arbetsmiljöproblem. I vintras hade vi väldigt många smitningar, säger en anställd på en av Preems stationer i Göteborg.
– Vi har kameror men om det är stulna nummerplåtar hjälper det ju inte… Och polisen lägger ofta ärendena direkt i papperskorgen.
När han arbetade kvällspass var han med om mer än tio smitningar under en tremånadersperiod vid stationen, som ligger vid en av Göteborgs större trafikleder. Som anställd upplever han att det har blivit bättre på senare tid. Stationen har infört förskottsbetalning men det finns en flexibilitet i systemet:
– Vi kan öppna pumparna, till exempel för stamkunder eller dem vi känner igen.
Den möjligheten har inte anställda på stationer med förskottsbetalning hos Circle K, som började införa systemet för några år sedan vid stationer i Stockholmsområdet.
Andreas Rosenholm arbetar på Circle K-macken vid Jarlaplan, en av få kvarvarande bensinstationer i Stockholms innerstad. Han tycker att ett totalt förskottssystem har fördelar:
– Det är lika för alla och alla vet vad som gäller. Man slipper få arga kunder som ser att andra slipper betala i förväg, de kan ju inte veta vilka vi känner.
Han började jobba inom kedjan, då Statoil, för snart 20 år sedan. Tidigare upplevde Andreas Rosenholm att smitningar var ett problem.
– Men det går inte att säga generellt hur stort, det var väldigt olika från station till station – hur lätt det var att komma till och från, men också att det berodde på årstid. Min personliga känsla var att det var mer på sommaren men det kan ju handla om att det då är mer folk i rörelse överlag.
Att fler kedjor följt efter och infört krav på förskottsbetalning betyder inte att problemet fått en enkel lösning.
– Smitningarna försvann inte, de förflyttades. De mätningar som vi gjort visar inte att antalet gått ner, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk bensinhandel.
Branschorganisationen har sedan 2007 beräknat antal smitningar, baserat på enkäter till medlemmar med öppna stationer, mackar utan krav på förskottsbetalning. Den senaste mätningen gäller för sista halvåret 2017 och första halvåret 2018. Den visar på omkring 37 000 smitningar från betalning av drivmedel.
– Siffran har gått lite upp och ner men den ligger mellan 35 000 och 40 000, någon vikande trend har vi hittills inte kunnat se, säger Robert Dimmlich.
– Men det här är egentligen en betydligt större fråga och gäller förtroendet för rättsväsendet. Dagens lagstiftning gör det möjligt att direkt lägga ner utredningar.
Den stora majoriteten, över 90 procent, av alla anmälningar som rör stöld av drivmedel läggs ner även om det finns stark bevisning. En lagändring 2014 gör att polisen inte behöver utreda sådana brott som antas ge kortare straff än tre månaders fängelse eller kosta orimligt mycket att utreda ”i förhållande till sakens betydelse”.
– Det drabbar ju människor som blivit utsatta. Det är klart att staten ska utreda brott, dagens lagstiftning är ett tydligt frånsteg från ett samhällskontrakt som ger brottsdrabbade lagligt stöd, säger Robert Dimmlich.
Han framhåller också, när det gäller smitningar, att det inte är så enkelt som att införa förskottsbetalning. Dels finns en branschtradition av att ge kredit på drivmedel, dels att det handlar om lönsamhet – kunder som kunnat tanka utan att betala först antas i högre grad gå in och handla annat i butiken. Det är från den försäljningen, inte drivmedel, som bensinstationerna i dag har sina stora förtjänster.
– Som branschföreträdare tycker jag att det är ett misslyckande att behöva anpassa oss till buset, det är en oerhört allvarlig utveckling.
Urban Vikström är regionalt skyddsombud i Transports till ytan största avdelning, Norrbotten. Han har inte hört om problem här med smitningar från betalning vid bensinmackar.
– Nej, jag har inte fått in något, men som skyddsombud förstår jag naturligtvis att det måste vara ett stort stressmoment och pressande för de anställda att behöva hålla ögonen på kunder hela tiden.
Problemet med smitningar är klart störst i storstäderna och i viss mån vid vissa anläggningar utmed Europavägar, visar Svensk bensinhandels mätningar.