Smitningar stort problem för många mackägare

Smitnota. Förra året smet 43 000 kunder från tankningsnotan på landets 1 200 privatägda mackar. I snitt hade de tankat för 580 kronor. Totalt var förlusten 25 miljoner kronor.

– Det är ett stort avbräck för stationerna. Men det allvarligaste är ändå arbetsmiljörisken. Det är stressande att hela tiden hålla ett vakande öka på pumparna. Vi har också haft allvarliga skador när personal försökt stoppa smitare, säger Robert Dimmlich, vd för branschorganisationen Svensk Bensinhandel.

Organisationen gör fortlöpande enkäter bland mackägarna om smitningar, rån och stölder. 2016 utsattes stationerna alltså för drygt 43 000 smitningar. Av dem polisanmäldes bara omkring 60 procent.

En orsak är att polisen tar lätt på anmälningarna, enligt Robert Dimmlich:

– Av smitningarna var det bara omkring 1 000 som utreddes av polisen. Andelen gärningsmän som fälls i domstol är så liten att den inte ens syns i vår statistik.

Undersökningar från tidigare år visar att det finns tre huvudtyper av smitare:

  • De förslagna som planerar för att inte betala. Gruppen står för grovt räknat hälften av fallen. Här har gärningsmännen inte sällan falskskyltade bilar.
  • Tillfällighetstjuven – personen som får ett infall och tror sig kunna sticka i väg osedd. Utgör en fjärdedel av smitningarna.
  • Sista fjärdedelen är kunder som faktiskt glömmer notan när de står framför kaffet och korven. En del vänder om när de själva inser misstaget eller kommer snabbt tillbaka när mackpersonalen ringer upp dem.

Enkäterna bland mackarna avslöjar också att smitarna gärna slår till när det är rusning på mackarna, det vill säga på morgonen eller mellan klockan 16 och 18 på sena eftermiddagen.

Geografiskt finns det skillnader. Glesbygdsmackarna är nästan helt befriade från smitningar. Mest utsatta är stationer i storstäder och längs stora trafikleder.

Stationerna har i många år försökt hitta motmedel. Det mest effektiva är pumpar som bara tar kort och förskottsbetalning inne på macken.

Fast branschen har varit skeptisk till de lösningarna. Skälet är att kunden inte i samma utsträckning kommer in i butiken och frestas att köpa exempelvis kaffe och bulle. Vinsten på drivmedlen är marginell och mackarna lever i hög grad på snabbmaten.

CircleK har i nuläget infört förskottsbetalning på 25 procent av stationerna, när kunder vill betala kontant.

– Det vi noterat är att smitningarna inte upphör. Gärningsmännen byter bara station, säger Robert Dimmlich, som återkommer till arbetsmiljörisken.

Anställda uppmanas regelmässigt att inte handgripligen försöka stoppa tjuvar och smitare.

– Tyvärr har vi ändå haft åtskilliga fall där man sprungit ut och försökt ingripa. En stationsföreståndare fastnade med kläderna i smitarens bildörr och släpades med flera hundra meter. Han låg på sjukhus i tre månader.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.