Smitningarna ökar på landets bensinstationer
Omkring 45 000 bilister smet förra året från betalningen sedan man tankat på bemannade bensinstationer. Värdet av det stulna bränslet uppgår till närmare 37 miljoner kronor. – Smitningarna ökar, trots att antalet öppna bemannade stationer minskar. Tyvärr tar rättsinstanserna lätt på våra anmälningar. Bara fem procent utreds, säger Robert Dimmlich, vd på Svensk Bensinhandel.
Svensk Bensinhandel är de privatdrivna mackarnas egen branschorganisation. Under lång tid har man gjort en årlig kartläggning av smitningarna.
Den här gången kom enkätsvar in från 40 procent av landets bemannade stationer. Om siffrorna är giltiga också för de resterande 60 procent av mackarna så blir totalsiffran 45 000 smitningar på ett år. Det är en markant ökning jämfört med tidigare.
Enligt Svensk Bensinhandel ökar dessutom värdet av det stulna.
– En tydlig trend är att gärningsmännen nu väljer att fylla hela tanken, innan man avviker, säger Robert Dimmlich.
För mackägarna är smitningar mycket kännbara. Marginalen på drivmedel är i dag så låg att förtjänsten på en full tank bensin eller diesel motsvarar vinsten på att sälja en kopp kaffe.
Enligt Dimmlich försöker stationerna hitta motåtgärder. Kameraövervakning är vanligt och en del mackar har infört krav på förskottsbetalning, innan bilisten får fylla tanken.
Enkätundersökningen visar att mackägarna är kluvna till förskottspengar. Omkring 50 procent är för, lika många emot. Orsaken till motståndet är att förskottet leder till att kunderna tenderar att välja andra bolag, som inte infört samma krav.
En lösning som diskuteras är att hela branschen inför samma regler om förskott. Robert Dimmlich säger:
– Det är inte oproblematiskt. Redan i dag väljer fler och fler kunder att tanka i kortautomater eller på automatstationer som helt saknar personal. Kunden går över huvud taget inte in i någon butik. Med förskottsbetalning kan den gruppen öka ännu mer och då tappar bolagen möjligheterna till merförsäljning.
Svensk Bensinhandel konstaterar att runt hälften av alla smitningar polisanmäls. Bara fem procent av anmälningarna utreds av polisen. Mindre än 0,5 procent leder sedan till att gärningsmannen straffas, uppger Dimmlich:
– Och då kan vi konstatera att smitningen nästan aldrig är huvudorsak till den fällande domen. Stölden av drivmedel uppdagas först när polisen gripit personer för andra brott.
– Samhället måste ta smitningarna på större allvar. När stationerna väl anmäler finns det nästan alltid filmsekvenser, vittnesuppgifter eller andra konkreta bevis. Polisen måste rycka ut och börja göra ordentliga utredningar.