Sms lockar medlemmar till fackets uppsökeri
Den här veckan genomför Transport ett nytt så kallat uppsökeri. I Umeå satsar avdelningen på att skicka sms till alla medlemmar innan man besöker mindre orter som Sorsele och Arvidsjaur. – Förra året kom två tredjedelar av hela medlemskåren i Sorsele och besökte oss. Det var lite chockartat faktiskt, säger lokalombudsman Christer Bengtsson.
Transport har i många år genomfört ”uppsökeri” under vecka 17 på våren och vecka 37 på höstkanten. Målet är att hälsa på medlemmar och presumtiva medlemmar ute på arbetsplatser och rastställen.
Den här gången har avdelningarna med sig enkäter, där målet är att kartlägga villkoren i förbundets olika branscher. Åkerichaufförerna får exempelvis svara på frågor om arbetstid, schemaläggning, lön, storleken på premiekompensationen och vad som egentligen vore en rimlig betalning för det ansvarsfulla chaufförsarbetet. Förarna får också ge sin syn på kör- och vilotidsreglerna och stressfaktorn i jobbet.
Patrik Ljunggren, ordförande i Göteborgsavdelningen, tycker att enkäterna är ett bra hjälpmedel:
– Vi har fått positiv respons från dem som är ute på fältet. Enkäterna är ett bra sätt att inleda samtal med människorna vi söker upp.
I Göteborg är ett 20-tal fackligt aktiva engagerade i uppsökeriveckan. I Umeå har avdelningen valt att söka upp arbetstagare på mindre orter. Medlemmarna får då information om uppsökeriet i förväg, via sms.
Ombudsman Christer Bengtsson är överraskad över responsen:
– När vi annonserar i lokaltidningar blir resultatet ofta klent. I våras skickade vi i stället sms till medlemmarna. I Sorsele var det omkring 35 stycken. Ett 20-tal kom till vårt uppsökeri. Nu fortsätter vi med samma metod. Det är effektivt och billigt.
I Skåne är avdelning 12 också i full gång med uppsökeriverksamheten. Där drar avdelningen fördel av det starka fackliga engagemanget som finns bland tidningsbuden.
– De är väldigt aktiva, förklarar avdelningsordförande Kenneth Pettersson. Under vårens uppsökerivecka var buden ute och besökte personalen på bensinmackarna. Man hann med varenda station i vårt område.
– Den här gången fokuserar vi först och främst på gummiverkstäderna. Blir det tid över fortsätter tidningsbuden med mackarna.
Kenneth Pettersson berättar att avdelningen även denna gång gjort en punktinsats, riktad mot åkerichaufförerna. Resultat var nedslående:
– Vi noterade hur chaufförerna, såväl svenska som utländska, drog sig undan när facket kom och ville snacka. En del sprang nästan sin väg. Det är ett trendbrott. Tidigare har det varit ganska lätt att komma till tals med förarna.