Transportgatan 7 i Göteborg.
Close
Ett halvdussin åkerier och en dieselmack samsas på adressen Transportgatan 7 i Göteborg. Ett av företagen är Trans Cargo.
Close

Snabba cash i åkeribranschen

Fönstret lyser svagt i kontorsbaracken. Ett par dragbilar står parkerade innanför staketet. Inget skvallrar om att åkeriets ägare står åtalade för grova ekobrott. Trans Cargo är ännu en härva i en bransch där mycket pengar är i omlopp och kraven närmast obefintliga för den som vill starta eget.

Det är fredagen den 15 januari 2016. Göteborgs tingsrätt har precis avslutat rättegången mot huvudmännen i Trans Cargo transport & spedition i Göteborg.

Åklagaren yrkar på fängelse för luftfakturor, svarta löner till chaufförerna och momsfiffel. Sammanlagt har företaget blåst staten på 14 miljoner kronor i skatter och avgifter, hävdar åklagaren.

Fast rättegången väcker frågor. Det gör polisens 1 200 sidor långa förundersökning också.

Totalt tre personer åtalas – åkarparet och en målvakt. Men vem bär egentligen huvudansvaret för fifflet? Var det hustrun trots allt? Hon som tagit på sig rollen som företrädare i bolaget? Som samtidigt haft ansvar för sju barn hemma.

Vilken roll hade egentligen transport­ledaren? Och speditören som själv betalade ut löner när chaufförerna ställde bilarna i protest mot utebliven betalning? Har revisorn skött sitt jobb, som inte ens kollade om det fanns fler bankkonton i företaget? Dolda konton som användes för att slussa miljontals kronor till Spanien.

Dragbilsåkeriet Trans Cargo startades 2003, med Johan som huvudman (fingerat namn). Fast Johan kunde inte själv stå för bolaget eller trafiktillståndet. Han har tidigare drivit flera åkerier i konkurs.

I ett av de kraschade bolagen fick Svenssons egen mamma, 75 år, hoppa in som företrädare. Som tack dömdes hon senare för bokföringsbrott.

Johan har också en barndomskompis, vi kan kalla honom Ronny. En perfekt målvakt. Ronny har grava alkoholproblem och bedöms som intellektuellt funktionshindrad. Han har genom åren förmåtts eller lurats att kliva in i flera av Johans bolagsstyrelser.

I november 2012 dömdes Ronny till åtta månaders fängelse för grovt bokföringsbrott och en serie rattfyllor.

En detalj förtjänar att nämnas. Ronny hamnade så småningom i Göteborgs kommuns omvårdnad. Han blev då placerad i så kallad daglig verksamhet. Hos Trans Cargo. Med åkeriledningen som handledare. Som bäddat för nya målvaktuppdrag ska det visa sig.

Tillbaka till Trans Cargo och historiken. Vi är framme vid 2005 och Johans hustru står nu som ensam företrädare i bolaget.

Trafiken snurrar på. Som mest finns uppåt 40 dragbilar i stallet.

Fast på senhösten 2005 händer en olycka. En av chaufförerna blir påkörd av en truck och skadas allvarligt. Föraren inser att det saknas kollektivavtal och försäkringar och kontaktar facket.

Transport går in och kräver avtal. Åkeriet vägrar. Först när facket utlyser blockad går Trans Cargo med på att teckna kollektivavtal.

Det är en skenmanöver. Efter uppgörelsen med facket flyttar Trans Cargo snabbt över chaufförerna till olika brevlådeföretag i England, Danmark eller Baltikum. Bolag som kontrolleras av Johan eller släktingar till honom. I tre av bolagen får målvakten Ronny ta plats som vd.

Skatteverket börjar nysta i affärerna. Den första razzian görs redan 2014 i åkeriets lokaler. Utredarna beslagtar mängder av handlingar, bland annat luftfakturor som ställs ut från brevlådeföretagen. Räkningar som skulle ge sken av Trans Cargo köpt in chaufförtjänster från bemanningsföretag.

Underlagen till fakturorna är knapphändiga. Ofta står det bara: ”Utförda uppdrag enl ök”.

Det ser onekligen lite lustigt ut när man tittar på fakturorna från ett av brevlådeföretagen, Auto continent. På raden för ”referens” står hustrun som köpare och maken Johan som säljare av chaufförstjänsterna.

Lönerna till förarna är ett kapitel för sig. De är i huvudsak svarta och har i stor utsträckning betalats ut via målvakten Ronnys privata bankkonto.

Trans Cargo kör för flera olika speditörer. Många av fakturorna som åkeriet skickar i väg till dem säljs omedelbart vidare till finansbolaget J I Finance, som tar 1–2 procent för att driva in ”skulden”.

Det kan vara ett sätt för seriösa småfirmor att snabbare få betalt för utfört jobb.

I Trans Cargo blir det en metod att gömma undan pengar. Stora summor som kommer via J I Finance styrs in på ett dolt, oredovisat konto.

Det dröjer fram till oktober 2015 innan Johan häktas. Han misstänks för grova skattebrott, bokföringsbrott och penning­tvätt under åren 2012 till 2014. I paketet ingår svarta löner för minst 20 chaufförer och fyra miljoner kronor som styrts rakt ner i företagsledarens egen ficka. Utan att det bokförts.

En serie förhör inleds. Johan nekar till brott och påstår att det är hustrun som ansvarat för Trans Cargo. Hon har samarbetat med trafikledaren på kontoret, hävdar Johan. Själv har han bara hjälpt till att göra ”vissa betalningar”. Han uppger även att han inte kan identifiera en enda av chaufförerna på Trans Cargo. Inte annat än hans egen bror, som kör en av dragbilarna.

Den 10 oktober 2015 är det hustruns tur att förhöras av polisen. Hon har ensam stått för Trans Cargo och för trafiktillståndet i tio år. Utredarna förklarar att hon nu är ansvarig för svarta löner på åtta miljoner, momsfiffel på 1,7 miljoner och för att ha fört över 3,5 miljoner till privata konton i Spanien. Hon har heller inte deklarerat för en egen inkomst på 550 000 kronor.

När anklagelserna lästs upp faller hon i gråt. Säger:

”Jag är väldigt chockad.”

Vad är det som chockat dig, undrar utredaren.

”Allt. Skulle jag ha tjänat 500 000 kronor? Jag förstår inte vad det kommer från?”

För polisen uppger hustrun att hon aldrig jobbat med Trans Cargo. Under de aktuella åren har hon mest varit föräldraledig. Med parets sju barn mellan tre och 20 år.

I de fortsatta förhören uppger hustrun att hon inte betalat några räkningar, att hon över huvud taget inte haft tillgång till kontona och inte ens haft nyckel till åkeriets lokaler. I stället har hon skrivit på fullmakter som givit maken total kontroll.

När hon blir klar över att maken skyller på henne och sannolikt förfalskat hennes namnteckning kommer nya tårar:

”Jag blir väldigt ledsen… riskerar vår familj. Han har lurat mig. Han har lurat mig något så fruktansvärt.”

I början av december 2015 försattes Trans Cargo i konkurs. Två månader senare rullade dragbilarna fortfarande – nu i det nybildade bolaget Transcargo Sweden AB. Som företrädare sitter Johans dotter, 20 år gammal, och brodern. Han som är chaufför.

Flera källor uppger för Transport­arbetaren att verksamheten drivs via samma transportledare som tidigare och att Johan då och då syns vid åkeriet på Transportgatan 7. Vem driver verksamheten? Var är chaufförerna anställda?

Den 20-åriga dottern är i dag den enda som har ett offentligt mobilnummer. När Transportarbetaren ringer lägger hon på luren efter tre sekunder, utan kommentar.

Vi har också skickat sms till dottern och bett om kontakt. Med henne och med Johan och hans hustru. Något svar kommer aldrig.

Tingsrättens dom skulle ha fallit den 12 februari. Den sköts upp i sista stund, till den 26 februari. Orsaken är hög arbetsbelastningen i rätten, uppger notarien.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.