Corona

Snålblåst kring provtagning i tält

Arbetsmiljö. Kyla och blåst gör arbetsmiljön allt sämre. På Gotland bemannar ägare till öns största taxibolag tälten där coronatester görs. I går möttes fack, personal och arbetsgivare för att diskutera problemen.

– Vi var kallade på grund av bristerna i arbetsmiljön, säger Thomas Gahnström, ombudsman på Transports Gotlandsavdelning.

Han är också regionalt skyddsombud (RSO). Och han har inte svårt att se påtagliga problem med provtagningen, som sker på tre orter på Gotland. Samtidigt som antalet smittade av coronavirus åter ökar kommer hösten allt längre. Provtagningen sker utomhus, i tält.

– Tälten saknar helt värmekälla. Det i Visby är inte alltför stort, och tälten i Slite och Hemse är ännu mindre. Sydvästvinden blåser rätt in, säger Thomas Gahnström.

Han förklarar samtidigt att Transports medlemmar inte är direkt inblandade i själva provtagningen. Två åkare, ägare till Taxi Gotland, driver ”coronaprojektet” vid sidan av taxibolaget. Transport har kollektivavtal med båda åkarna, och därför var Thomas Gahnström tillsammans med Patrik Gardelin, ordförande och RSO, kallad till mötet om arbetsmiljön.

De båda åkarna har tre anställda var som arbetar med provtagning. Åkarna är anlitade av Samtrans, det företag som upphandlats nationellt för att bemanna provtagningen.

Finns det egentligen någon koppling till taxichaufförers arbetsmiljö?

– Kopplingen är att de som gör testerna har hängavtal med oss. Det är många aktörer inblandade, säger Thomas Gahnström.

Region Gotland står för tälten där provtagningen sker. I Visby finns också en husbil, där inskrivningen görs. Men regionen har inte arbetsgivaransvar för dem som arbetar med provtagningen.

– Det är svårt med vind och kyla. Vi försöker göra vad vi kan, men det finns begränsningar. Det är ändå ett tält. Men vi vill så klart göra vårt yttersta för att det ska bli en dräglig arbetsmiljö. Vi förväntar oss att det går rätt och riktigt till och den dialogen behöver vi ha med Samtrans, säger Linda Eklund, regionens samordnare för provtagningen, till Gotlands Tidningar.

För den ene av de ansvariga åkarna, Peter Melander – som är styrelseordförande för Taxi Gotland – kommer uppgifterna ”lite som en blixt från en klar himmel”, skriver Gotlands Tidningar.

På mötet på måndagskvällen var frågan om ett större tält uppe. Liksom värmekällor.

– Åkarna har beställt vinterkläder. När det gäller skydd som plastkläder, en sorts förkläde, är det kommunens ansvar. Det är skyddsutrustning, säger Thomas Gahnström.

– Det skulle också behövas värmefläkt eller liknande. De som arbetar i tälten måste ju tvätta sig upp till armvecket.

Inne i tältet i Visby är också en husbil uppställd. Provtagarna har kunnat använda toaletten vid den kommunala anläggningen, en bit bort.

Provtagningen av coronavirus drivs på Gotland som ett löpande projekt, med regelbunden avstämning mellan inblandade parter. I somras fungerade det bra, tycker Transports Thomas Gahnström.

– Men nu ökar smittan och det blir det kallare och kallare för var dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.