Jobbet som helikopterpilot inom flygräddningen lockar Frida Flodin. ”Det måste hända saker hela tiden, annars blir jag lätt rastlös”, säger hon. Om två år kan hon vara färdigutbildad och uppe i luften.
Close
Jobbet som helikopterpilot inom flygräddningen lockar Frida Flodin. ”Det måste hända saker hela tiden, annars blir jag lätt rastlös”, säger hon. Om två år kan hon vara färdigutbildad och uppe i luften.
Close

Snart är Frida flygfärdig

Månadens medlem. Frida Flodin har högtflygande drömmar. Med en framtid inom flygräddningen i sikte, byter hon hamnarbetet i Iggesund mot skolbänken i Göteborg. Där väntar två års studier till helikopterpilot vid Svensk pilotutbildning.

När arbetsdagen på Skärnäs hamn i Iggesund är slut hoppar Frida in i sin pappas vita Mercedes. Sedan kör hon nio kilometer norrut till Hudiksvall. Och parkerar utanför det lilla kaféet, nära tågstationen, där vi stämt träff.

– Jag köpte en egen Mercedes från 1974 förra året. Men den ska bara köras på sommaren, säger hon.

En stor del av jobbet i hamnen består av att lasta de båtar som kör material från och till pappersbruket i Iggesund. Ett arbete som Frida trivs med.

– Jag kör truck, hjullastare, traktor och allt möjligt. Det är jättekul, jag har alltid varit intresserad av maskiner, säger hon.

Bara tre av Frida Flodins tjugo kollegor är kvinnor och jargongen kan bli ganska grabbig emellanåt. Enligt Frida är attityden mer rak än bland tjejkompisarna, och det är något som passar henne. Hon är förresten van att vistas i mansdominerade miljöer. Efter gymnasiet gjorde hon lumpen som lättinfanterist vid luftstridsskolan i Uppsala.

– Vi hade ingenting med flyget att göra, även om vi var stationerade vid luftstridsskolan. Men någonstans kanske ett frö såddes om att flyget skulle kunna vara något för mig, säger hon.

Som liten åkte Frida ofta på husvagnssemester med familjen. I stället för att hänga med lillebrorsan gick hon ut och lekte med andra barn. Det har alltid varit naturligt för henne att ta kontakt med folk och hon beskriver det som att hon är ”beroende av att möta nya människor”. Kanske är det beroendet en av anledningarna till att Frida nu är redo att byta bana.

– Även om jag trivs bra i hamnen så har jag tröttnat lite efter tre år. Så jag satte mig och googlade lite. Jag fastnade direkt för den här utbildningen, säger hon.

Det är inte direkt gratis att bli helikopterpilot. Utbildningen kostar 700 000 kronor, och Frida Flodin ska låna av både CSN och banken för att få ihop till avgiften.

Hon tycker sig ha fått en tillräckligt bra bild av pilotyrket för att det ska var värt att betala för.

– Jag har tillbringat några nätter framför datorn och googlat fram information. Sedan hittade jag en pensionerad helikopterpilot här i Hudiksvall som jag kontaktade. Han blev jätteglad för att jag var intresserad, så det slutade med att vi satt uppe en hel kväll och pratade.

Efter två test av bland annat simultanförmåga, logiskt tänkande och intervjuer, valdes Frida ut som en av sex lyckliga till utbildningen.

Med bara två veckor kvar till kursstart är hon förväntansfull på livet i Göteborg. Till en början ska hon bo i en lägenhet på skolområdet. Men tanken är att hon under hösten ska hitta en egen bostad.

– Skolan hjälper till med lägenhet när man kommer, men det är bara tillfälligt. Vi får väl se hur det går med att skaffa eget. Bostadssituationen i Göteborg är inte den bästa.

Om allt går som det ska kommer Frida Flodin att vara uppe i luften och jobba om två år.

Redan nu vet hon vad drömjobbet är i framtiden. Hon vill ägna sig åt det som kallas ”search and rescue”. Det är helikoptrar som söker efter överlevande vid olyckor.

– Det verkar vara ett så himla kul och spännande jobb. Det måste hända saker hela tiden, annars blir jag lätt rastlös, säger hon.

 

Assan Manneh

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.