Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg
Close
Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar.
Close

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

– Inom två år har vinsten i att kunna lasta mer rationaliserats bort och industrin har tagit hand om pengarna, säger Transports förbunds­sekreterare Lars Mikaelsson.

Regeringen har skickat in en ansökan om att få öka maxlängden på lastbilar från 25,25 till 34,5 meter. Det är på ett visst antal ännu ospecificerade sträckor de långa bilarna ska tillåtas. Enligt Trafikverkets analyser kan längre lastbilar leda till att koldioxidutsläppen minskar med 4–6 procent.

– Möjligheten att köra med längre lastbilar är efterfrågad av branschen och ger ett effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Peter Fredriksson, chaufför från Nyköping, känner sig kluven inför att tillåta längre lastbilar.

– Jag har ju hört om att regeringen vill det, men det är både och, tycker jag. Med vårt vinterväglag kan det ju redan nu vara svårt att ta sig fram, säger han.

Problematiskt

Han tycker också att det är problematiskt med långa ekipage.

– Det första jag tänker på när jag är ute är hur många utländska bilar som kör med trailer, mer än varannan man möter. Det vore i och för sig bra om man fick bort dem.

Men Peter Fredriksson lyfter även att bostadsområden i dag byggs på så sätt att det blir allt svårare att ta sig in med lastbil. Och att hitta parkeringsplats inne i städerna är redan svårt.

– Det riskerar ju att bli ännu värre då, säger han.

Peter Fredriksson kör framför allt byggmaterial, som betong och marksten. Någon längtan efter det häftiga i att köra ett längre fordon, med ännu tyngre last, känner han inte.

– Nä, haha, något sådant behov har jag inte, säger Peter Fredriksson som denna dag kör en 24-metersbil.

Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har länge jobbat för att Sverige ska tillåta längre lastbilar och hoppas på skyndsam implementering.

Skeptisk

Men Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson är skeptisk. Han oroas för att andrahandsvärdet på svenska åkeriers bilar ska rasa och att konkurrenstrycket ökar från de utländska åkerierna, som redan kör trailerdragare.

– Svenska åkerier får en hög investeringskostnad och de utländska har redan rätt typ av lastbilar på plats och kan lätt ändra till längre ekipage, säger han.

Förlängda bilar, är precis som tyngre last en så kallad produktivitetsökning. En chaufför producerar mer på sin arbetstid. Men Lars Mikaelsson tror inte att mycket av vinsten hamnar i chaufförers eller åkeriers händer.

– Det som kommer att hända är att fraktpriserna sjunker och det är väl det industrin vill. Historiskt har varken åkarna eller chaufförerna blivit mycket rikare när vi har ökat produktiviteten.

Lars Mikaelsson fortsätter att rada upp sina argument.

– Sedan vill industrin fortsätta att skämma bort sig med lediga flakmeter på sina transporter i stället för att planera samlastning och utnyttja de ekipage som rullar fullt ut och därmed ge åkerierna möjlighet till en vettig avkastning och främja miljö, trafiksäkerhet, och våra medlemmars jobb.

Rädd för försämringar

Mikaelsson är rädd att de nya bilarna försämrar arbetsmiljön.

– Många kör ekipage som har svenskanpassade byggnationer med bra bakgavelhissar och öppningsbara sidor. Regler som tillåter längre bilar kommer att driva på utvecklingen mot två 40-fotscontainrar som ofta saknar sidor som går att öppna och är högre upp från marken, säger han.

Lars Mikaelsson oroar sig också för att trafiksäkerheten kommer att drabbas och pekar på att chaufförsperspektivet borde ha varit mer framträdande i utredningen som ligger bakom förslaget

– Om man ska dra det till sin spets. Säg att en person i Spanien ska fylla 20 år och tar kort för lastbil och trailer. De kör på asfaltsvägar med 18 meter långa ekipage och sedan säger arbetsgivaren: ”Du ska köra mellan Göteborg och Luleå med en extra trailer.” Hur ser det ut i våra backar på vintern? I utlandet har de tvåaxliga lastbilar och de är inte lämpade för vinterbruk i Sverige. Det är såna vi ser slå ihop som fällknivar och hamna i diket, säger Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mettallansluten:
    18 oktober, 2022

    Vilka bakåtsrävare ni är på Transportarbetarförbundet. Ser ni verkligen ingen fördel med att svenska företag blir mer konkurenskraftiga när transportkostnaderna minskar? Leder inte konkurenskraftiga företag till fler jobb i sverige? Ligger inte det i fackförbundens intresse?

  2. Peter Jansson:
    9 juni, 2022

    Längre lastbilar/ekipage är inget som gynnar chaufförer utan det blir mer arbete för chauffören med rangering vid lossning och lastning.Givetvis kan det vara bra med längre fordon på vissa vägsträckor som motorvägar och där godset kan lossas och lastas från sidan utan någon rangering/isärkoppling av släp/trailers.Sedan är det ju även en viktig fråga var någonstans dessa jätteekipage skall kunna parkeras när chauffören skall ha rast då det redan idag kan vara svårt att stanna och ta rast med en dragbil med bara en trailer.Vad händer om du kör in på en återvändsgata eller att det uppstår ett hinder som gör att man måste backa 100 meter?Då kan man ju inte backa med dessa långa fordon med många kopplingar som binder samman ekipaget.Längre fordon gynnar bara företagen som får billigare transporter på chaufförernas bekostnad av sämre arbetsförhållanden.För egen del tycker jag det räcker med en dragbil och en trailer då det är väldigt lättjobbat istället för 24-25,25 meters bil o släp eller 34,5 meters ekipage med en dragbil och två trailers.Vintertid och framkomlighet är ju också en väldigt viktig fråga.Skall trycket på drivaxeln höjas för att man skall kunna ta sig fram när det är snö och halt?Nu slipper ju jag dessa problem för egen del då jag är pensionär.

  3. Hans Ragnarsson:
    6 juni, 2022

    Helt rätt, detta kommer inte att gynna Svenska Åkerier ett dugg, det kommer bara att leda till högre investeringskostnader och ännu mera pressade fraktpriser De Svenska seriösa åkerierna blir som vanligt de stora förlorarna

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.