Snart nya regler för mobilanvändning i bilen
Den 1 december skärps reglerna för den som pratar i mobiltelefon under bilkörning. Men oppositionen tycker att regeringens regeländring inte är tillräcklig. – Det krävs en lag som förbjuder sms:ande vid bilkörning, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.
Frågan om ett eventuellt mobilförbud för bilförare har länge stötts och blötts politiskt. Sverige är nu det enda EU-landet som inte har ett förbud mot handhållen mobiltelefon för bilförare.
Oppositionspartierna, S, V, MP och SD har genom en skrivelse från trafikutskottet talat om för regeringen att man vill se en lagändring som förbjuder till exempel sms:ande samtidigt som man kör. Men regeringen vill inte ha något förbud. I stället ändras nu reglerna i trafikförordningen något.
Från den 1 december i år kan den bilförare som använder mobiltelefonen på ett sätt som ”inverkar menligt” på bilkörandet få böter. Exakt vad det innebär är det dock upp till domstolarna att reda ut.
Anders Ygeman tycker att regeländringen inte gör mycket från eller till.
– Det krävs en lag som förbjuder sms:ande vid bilkörning. Det här fråntar inte behovet av en lagändring.
Anders Ygeman förespråkar inte ett totalt mobilförbud för bilförare. Med handsfree ska det vara okej att använda telefonen i trafiken. Däremot vill han och de andra oppositionspolitikerna i trafikutskottet få ett slut på mobilanvändande som gör att man förlorar uppmärksamheten på vägen.
– Jag har väldigt svårt att se en situation där det är lämpligt att sms:a, när man kör bil, säger han.
Regeringen säger att man bland annat baserar sitt beslut på en forskningssammanställning som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har gjort. Enligt den är det oklart om ett mobilförbud verkligen leder till bättre trafiksäkerhet. Bland annat visar rapporten att lagändringar som införts i andra europeiska länder ofta bara får effekt på kort sikt. En tid efter att lagen införts börjar bilförarna använda mobilen igen.
Anders Ygeman tycker inte att rapporten är ett argument mot förbud.
– Det beror på hur lagen följs upp och vilken information man går ut med.
Martin Miljeteig, central ombudsman för arbetsmiljö på Transport, tycker att regeländringen är ett steg i rätt riktning.
– Transport menar att man inte ska störas av distraktioner när man kör. Det gäller allt från att tala i mobilen till att skicka sms, eller svara på meddelande från kunder under körning.
Framförallt borde det få arbetsgivare att lägga om sina rutiner, anser han.
– Det här gör att arbetsgivaren måste ompröva hur man kommunicerar med chaufförerna under dagen. Man kan inte hålla på att kvittera jobb och liknande i datorer, gps eller telefoner när man kör, för det kan faktiskt leda till lagbrott.