Snart slutar fler med morgonutdelningen
Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda har levt vidare utan morgonutdelning sedan i maj. Förändringen är under utvärdering – men klart är att flera tidningar kommer att följa efter.
Mittmedia, mediebjässen som ger ut ÖA och en rad andra lokala och regionala tidningar, är på gång igen den 1 oktober. Då blir Nynäshamns Posten postutdelad, och läsarna får den framåt eftermiddagen.
– Det blir nog inte lika stor sak eftersom NP är en tvådagarstidning, konstaterar Per Bowallius, vd på Mittmedia.
Han berättar att den indragna morgonutdelningen i Nynäshamn och Örnsköldsvik med omnejd får rulla på under hösten. Sedan kommer förändringen att utvärderas, med sikte på framtiden för andra tidningar inom koncernen.
– Förutsättningarna är olika utifrån geografin, säger han. Jag kan inte säga än om och var vi kommer att gå vidare.
Per Bowallius kan däremot förklara vad som ligger bakom Mittmedias linje. Bakgrunden är att tidningsbuden gör samma runda oavsett om fler och fler prenumeranter säger upp papperstidningen, kanske för att gå över till en digital prenumeration.
– Kostnadsstrukturen är en av de stora utmaningarna i mediebranschen. När våra tidningar tappar i upplaga har vi ändå legat kvar med samma distributionskostnader. Med postutdelning betalar vi för varje ex, säger Per Bowallius.
På ÖA konstaterar chefredaktör Karin Näslund att den indragna morgonutdelningen har fungerat bättre än förväntat:
– Många har valt bort papperstidningen och bytt till e-tidning. Om vi tittar på totalt antal betalande läsare så har det inte minskat så mycket sedan vi informerade om den här förändringen för snart ett år sen, och i augusti hade vi fler digitala prenumeranter än printprenumeranter.
Några siffror på upplageförändringar eller det ekonomiska utfallet vill varken hon eller vd Per Bowallius dela med sig av innan utvärderingen är klar.
– Det viktiga för oss är att vi kan fortsätta bedriva vår lokala journalistik, säger Karin Näslund.
Medan Mittmedia blickar mot en framtid utan tidningsbud väljer andra mediekoncerner att låta utdelningsföretagen söka flera intäkter. Där delar buden ut post, paket och reklam. I något fall frukostbröd på lördagsmorgnarna.
Varför har Mittmedia tagit täten när det gäller att avskaffa morgonutdelningen?
– Vi har jobbat länge med digitaliseringen. Och vi märker att allt fler läsare föredrar den digitala tidningen, säger Per Bowallius.