Snö och is – när har du rätt att stanna lastbilen?

Helgtrafik. Den gångna helgen har inte varit rolig i trafiken i Götaland. Snö och ishalka har ställt till det för alla trafikslag, men den tunga trafiken har kanske drabbats värst längs de stora Europavägarna. Transportarbetaren har talat med Magnus Panzarstål, som blev stående med sin bil vid Mullsjö i Västergötland. Och vi reder ut vad som gäller för dig som är chaufför när väglaget är livsfarligt.

Redan på natten mot lördagen inträffade flera olyckor i halkan.

En lastbil med frukt och grönt la sig tvärs över vägen vid Betlehem i närheten av Hjo och lasten ska enligt Aftonbladet ha spritts över vägbanan.

– Föraren klarade sig oskadd trots att han klämdes fast. Det är extremt halt i trakten, säger Thomas Gorner, vakthavande befäl vid polisen i region väst till tidningen under natten till lördagen.

En annan lastbil kanade av väg 26 i höjd med Sjörtorp vid Mariestad.

Magnus Panzarstål blev stående med sin bil norr om Slättäng vid Mullsjö, precis där väg 26 och 47 går ihop söderut.

– Det var två lastbilar som hade blivit stående i ishalkan i det lilla motlutet på väg 47 upp mot korsningen, säger han när Transportarbetaren når honom per telefon bakom ratten, strax innan han ska lossa vid en anläggning i närheten av småländska Värnamo.

Bilarna samlades på rad vid Slättäng och Magnus Panzarstål hade minst tio bilar bakom sig och fem framför, berättar han.

– Det var säkert lika många bilar som köade från andra hållet. Allt stod helt stilla.

Magnus Panzarstål är 29 år och har kört lastbil i snart tio år. I dag kör han för Sune Jansson åkeri i Uddevalla.

Den resa från Uddevalla till Jönköping, som normalt ska ta mellan två och en halv och tre timmar, blev i stället riktigt lång.

– Jag stod still i sju timmar innan jag kom loss vid fyra på natten. Det blev många timmar i hytten med blåst och snö utanför.

– När vi som köade kunde börja köra vidare söderut igen hade vi ett litet medlut så det var lätt att få den lilla ansats som behövdes. De som var på väg norrut fick köra runt de stillastående bilarna för att ta sig fram. De var riktigt rörigt men löste sig till slut, säger Magnus Panzarstål.

Det var inte bara vid Slättäng som det blev svärstopp för den tunga trafiken. Längs E6 norr om Göteborg var det problem och olyckor på flera platser.

På söndagsmorgonen kanade en lastbil in i mittbarriären mitt på Uddevallabron och flyttade betongsuggorna ett par meter i sidled in på motsatta körbanan på bron.

– Det berodde på vinden, det är halt och blåste så mycket så bilen blåste av vägen och in i mittbarriären, säger Håkan Axelsson, styrkeledare på räddningstjänsten, till tidningen Bohusläningen.

Ingen person skadades vid olyckan, men en tank skadades och diesel läckte ut på bron.

Vid Ödsmålsbron, också den på E6 mellan Stenungsund och Ljungskile, fick den tunga trafiken problem i blåsten på den spegelblanka vägbanan. Under kvällen och natten mot måndagen blev uppemot 100 långtradare stående längs motorvägen och blockerade delvis annan trafik.

– Vi har en backe där det historiskt sett varit problem för lastbilar tidigare men så många som jag ser i dag har det aldrig varit, säger Jörgen Simonsson, insatsledare på insatsledare på Södra Bohusläns räddningstjänstförbund, till Dagens Nyheter.

– Det är halt, det är en lång backe och så kör de långsamt och då fastnar de.

En del av lastbilarna kunde ta sig fram med hjälp av snökedjor, medan andra väntade på hjälp som plogning och saltning i höger körfält.

– Problemet i sådant här väder är att man inte kan göra något i förväg. Det blir dåligt väglag och då fastnar de, säger Lennart Helsing, kommunikatör på Trafikverket, till DN.

På E4 vid Ödeshög ställde sig en dragbil med trailer som en fällkniv tvärs över vägen. Polis och räddningstjänst stängde av vägen i flera timmar under natten mot måndag.

Även kollektivtrafiken har haft problem i dag, måndag. I Munkedal, norr om Uddevalla, kanade en skolbuss med 25 barn ombord av vägen och ned i diket, där den la sig snett på sidan med dörrarna nedåt. Ingen skadades vid olyckan, men barn och förare fick plockas ut ur bussen via stegar genom fönstren.

Frågan är då, kan man som förare säga att man inte vill köra i vilket väglag som helst?

Ja, det är möjligt att säga nej till att köra i exempelvis blixthalka.

Tidigare har Transports arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, berättat vilka regler som gäller för förarna. Så här skrev vi förra vintern:

Om det finns en omedelbar fara för liv eller hälsa har du, enligt arbetsmiljölagen, rätt att avbryta arbetet. Men du måste direkt informera arbetsgivaren om ditt beslut.

– Gör du inte det, kan du göra dig skyldig till arbetsvägran och kan få avdrag på lönen, säger Martin Miljeteig.

– Om du informerar arbetsgivaren kan du inte heller bli ersättningsskyldig gentemot kunden.

Men, om arbetsgivaren inte håller med om din riskbedömning, då?

– I så fall kontaktar du ditt skyddsombud, säger Martin Miljeteig.

– Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats så kontaktar du Transports lokalavdelning och det regionala skyddsombudet. Och så står du fast vid ditt beslut att parkera bilen. Det är du och ingen annan som kan avgöra om det känns tryggt att fortsätta köra eller inte.

Rädsla faller under den psykosociala arbetsmiljön och den är lika viktig som den fysiska.

– Det brukar aldrig vara något problem. Arbetsgivaren brukar respektera den yrkeskunskap som ligger bakom ett sådant beslut, säger Martin Miljeteig.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bara vi kan bedöma om vägarna är för farliga

Insändare. Sitter och läser om vinterväghållning. Ett gammalt regionalt skyddsombud sa en gång att vi som är ute och kör är lite av ”våra egna skyddsombud”. Det är bara vi själva som kan avgöra om det är säkert att framföra våra fordon under rådande omständigheter eller inte.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.