Magnus Dufva lossar i snömodden.
Close
Magnus Dufva lossar i snömodden.
Close

Snökaoset problem för yrkesförarna

Århundradets snöoväder ställer till det rejält för trafiken i Stockholmsområdet. Både för privatbilister och yrkeschaufförer. – Jag kunde inte komma loss på fem timmar i går, berättar lastbilschauffören Ingemar Wall.

Det var under natten till i går som snöovädret drog in över ostkusten och lamslog Stockholmsområdet

Ovanligt stora snömängder i kombination med halka gjorde det omöjligt för många att ta sig fram.

Distributionschauffören Ingemar Wall skulle ta sig från arbetsgivare DHL i Västberga och norrut för att lossa och lasta i Bro. Men han kom aldrig dit.

– Jag fastnade direkt när jag körde upp på Essingeleden. En bil och ett släp hade ställt sig tvärs över vägen. Till slut var det några andra chaufförer som hjälpte till med kättingar och en kranbil som lyckades få bort släpet så att det gick att komma fram.

Men Ingemar kom inte långt innan han fastnade igen. Den här gången var det han som satt fast. På väg upp för en rondellinfart med lite lutning släppte greppet.

– Jag hade inget fäste alls, jag var tvungen att stanna. Jag kom varken fram eller tillbaka. Andra bilar kunde tränga sig förbi, men jag hade ett släp som var lastat och kom inte vidare.

I fem timmar satt han fast. På vägbanan var det flera centimeter snö med is under. Varken att skotta bort snön runt bilen eller hälla ut grus hjälpte. Till slut kom Ingmars förman med hjullastare och lyckades putta på så han fick grepp nog att fara vidare.

I dag har han varit hemma och vilat. 14 timmar i lastbilen utan mat eller dryck tärde på krafterna. I morgon hoppas han på att gatorna är i bättre skick.

– Jag tror att de som plogar gör vad de kan. Men när till exempel Essingeleden korkas igen kommer ju inte plogbilarna fram.

De som bor i andra delar av Sverige tycker kanske att det blir kaos i huvudstaden varje år när första snön faller. Men i år är det exceptionellt. Så här mycket snö har inte fallit i november sedan mätningarna startade 1905.  Mitt i Stockholm, på observatoriekullen, mätte snödjupet 39 centimeter på torsdagsmorgonen.

Under onsdagen blev taxibolagen nerringda när folk inte kunde ta sig hem med vare sig egna bilar eller kollektivtrafik. Men många gånger kom inte heller taxibilarna fram. Saied Tagavi, som kör för Taxi Stockholm, ställde bilen och åkte hem efter att ha försökt arbeta en stund i går.

– Jag ringde till min åkare och sa att det var omöjligt att jobba. Vägarna var usla och farliga. Det gick inte att komma någon vart. Det var totalt stopp.

Även sopgubbarna hade problem. Jan Spanedal kör hushållssopor i Stockholms innerstad.

– Vi har tagit oss fram hela tiden. Men det är väldigt dåligt skottat.

Det stora problemet för Jan och hans kollegor är kärlen.

– Säckar är bättre än kärl. På många ställen går det inte att rulla kärlen. De är gjorda i Europa för länder där det aldrig är snö. Säckarna kan vi alltid släpa, men i dag och i går har vi fått lämna kvar kärlen på många ställen. Det är säkert 1,5 ton sopor som vi inte kunnat tömma.

På en bakgata mitt i Stockholm står Schenkerchauffören Magnus Dufva och lossar kartonger från bilen till en pirra. Han har tagit sig fram och leverat det mesta, både i dag och i går.

– Men det är mycket snö på trottoarerna och i lastzoner, så det är svårt att lossa. Man får göra det bästa av situationen.

Och det blir långa omvägar med pirran där bilen inte går att köra in.

Även i andra delar av landet har det tidiga snövädret ställt till med problem. Många bilar, både personbilar och lastbilar har åkt av vägen i halkan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Peder Wahlgren

… timmerbilsförare från Österåker, som i ett klipp på Instagram ryter till om trafikvett och onödiga, farliga omkörningar som kan leda till olyckor.

Transportstyrelsen ska utreda förlängd tid för dubbdäck

Trafik. Tillåten tid för dubbdäck kan komma att förlängas med två veckor på våren. Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda frågan.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.