Årets kollektivavtal

Sociala krav från politiker – sänkt lön för taxichaufförer

Taxi. Cabonlines förare i Stockholm ska få avtalspension och försäkringar. Notan får anställda stå för själva.

Cabonlines bolag Taxi Kurir och Sverigetaxi kör färdtjänst i Stockholm. Sedan förra året med ett avtal där krav ställs på kollektivavtalsliknande villkor.

De två företagen anställer inga egna chaufförer. Chaufförer anställs av åkerier anslutna till bolagens växlar.

Tidigare har Cabonline rekommenderat åkerier att betala chaufförer en rak procentlön på 37 procent plus semesterersättning på inkört belopp när momsen räknats bort. Nu rekommender de en sänkning.

Enligt ett internt nyhetsbrev har Cabonline som mål att samtliga anslutna åkerier med anställda förare ska vara anslutna till Fora under 2020. Fora är ett paket med försäkringar och tjänstepension som alla chaufförer med kollektivavtal har. Det kostar pengar. Därför föreslår Cabonline att anslutna åkerier ska göra en så kallad löneväxling. Chaufförerna ska helt enkelt betala Fora-paketet själva och få lönen sänkt till 35,7 procent av inkört belopp netto. Det blir ungefär 700 kronor mindre i månaden i lön för en chaufför som kör in 50 000 kronor i månaden.

– Det är oacceptabelt! Chaufförer tjänar dåligt redan innan sänkningen. De jobbar många och långa pass för att få en lön som räcker till mat och hyra. Nu kommer de att bli ännu mera stressade att få ihop en inkomst som går att leva på. Det ger konsekvenser för förares hälsa och sociala liv, men också för trafiksäkerheten. Stressade förare ger stressad trafik, säger Sofia Lindqvist, utredare på Transport som just nu djupdyker i taxibranschens villkor.

Så här kan man göra trots politiska löften och ambitioner om att den nya upphandlingslagen skulle ge chaufförerna bättre villkor genom krav på kollektivavtalsliknande villkor.

Hur har det blivit så? Regionen i Stockholm har till största del upphandlat färdtjänst av företag som kombinerar privata körningar med samhällsbetalda resor, det kallas ofta blandad körning. Chaufförens ena resa kan vara en privatkund till Arlanda, nästa en patient från hem till sjukhus.

I kollektivavtalet för taxi från 2017 står det att månadslön ska betalas till förare som till 100 procent av sin arbetstid kör färdtjänst.

Vid andra fall står det fritt att välja bland andra avlöningsformer i avtalet. En av dem är procentlön. Hur många procent anges inte utan är en fråga om överenskommelse eller förhandling. Ingenting i reglerna om upphandling, som beslutades 2017 i riksdagen, hindrar en arbetsgivare från att sänka procentlönen.

Däremot är även avtalslösa arbetsgivare som kör till exempel färdtjänst skyldiga att betala garantilönen i kollektivavtal, åtminstone för den tid som chauffören kört upphandlad trafik. Garantilönen beräknas på heltid och är sedan den förra sommaren 20 423 kronor i Stockholm och 19 653 kronor i övriga landet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran:
    28 februari, 2020

    Verkar vara på det viset i Malmö också att cabonline har sänkt priset på färdtjänsten. Vid lite kontroll av nya priset så tappar vi ca 40-50kr på varje tur.Det blir mycket STOR LÖNESÄNKNING i månaden .(ca 200kr om dagen gånger 21dagar nära 4300kr i månaden, ev mer detta är för jävligt)

  2. Andreas Abrahamsson:
    12 februari, 2020

    Dax att sätta ner foten i hela EU!!

  3. Roj:
    11 februari, 2020

    Det krävs att länsstyrelsen sätter ett tak för antalet förare som får trafikera Stockholm och alla andra städer. För att kunna jobba enligt svensk modell, 8 timmar om dagen och kunna få en vettig lön behövs det förändringar i branschen nu. Vi får lida som chaufförer på våran hälsas bekostnad, politiker måste sluta spela ett spel med oss....

  4. Biniam:
    10 februari, 2020

    Det är på tok för många taxi och uber bilar!!!
    Mindre bilar skulle ge bättre förtjänst.

  5. Robert:
    10 februari, 2020

    Kan inte fatta att arbetsförmedlingen skickar folk till Cabonline med lönebidrag men det är väl på order av regeringen så de kan frisera arbetlöshetssiffrorna

  6. Edde Barrberg:
    10 februari, 2020

    Det är åt helvete.Största felet är att det är för många taxibilar.Mindre antal bilar mera förtjånst till förare och åkare.

  7. Anonym:
    8 februari, 2020

    Det bästa anledningem att lämna taxibranchen för alltid 😂👍

  8. Margit Maždin:
    7 februari, 2020

    Äntligen lyfts denna fråga ut i ljuset!

Lästips:

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.