Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.
Close
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.
Close
Arbets-liv

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Mitt i Skåne ligger Blentarp. Där bor Sofie Norén i ett litet hus med sin sambo och två mopsar. I början av oktober är hon gravid i åttonde månaden och går med vaggande steg mot gårdens grind för att stänga bakom en silverfärgad Volvo. Bilen tillhör Carina Olin som kört upp till Blentarp från Borrby på Österlenkusten.

Carina Olin och Sofie Norén lärde känna varandra genom Transport. Det var redan då Carina jobbade som tidningsbud, men nedskärningar gjorde att Carina fick sadla om till väktare. Ett jobb hon hade till maj i år då hon blev arbetslös.

– Det är inte alltid man mår bra på arbetsplatsen och om man kan komma överens om att sluta kan det vara bättre än att vara kvar och vantrivas, säger Carina Olin.

Något av en chock

Sofie Norén slutade jobba som värdetransportör för att prova på ett annat jobb, det blev ingen förlängning på det och sedan mars 2023 är hon arbetslös.

Det är något av en chock. Hon är 40 år och har jobbat sedan hon gick på gymnasiet.

– Jag chansade och tog ett jobb på LO Mervärde. Jag tycker att det gick bra. Men sedan kom lågkonjunkturen och jag blev utan jobb, säger Sofie Norén.

Carina har sökt flera jobb. Men det är svårt. Oftast blir det ett nej, men till slut fick hon ett tillfälligt jobb över sommaren som badvakt. Nu är sommaren slut och hon får fortsätta att söka jobb.

– Man söker massor av jobb och nästan ingen hör av sig. Man blir van vid att höra att jobbet gått till någon annan. Jag har bara fått gå på en anställningsintervju, och det jobbet fick jag.

Sofie nickar och säger:

– När man söker ett jobb hos kommunen får man veta hur många som sökt jobbet. Det värsta jag varit med om är när jag sökte ett administrativt jobb i Malmö kommun. Det var 607 som sökte det jobbet.

Vill inte tvingas flytta

Det finns en oro för att tvingas flytta för att få ett jobb. Något som just nu känns helt omöjligt, berättar Carina.

– Jag har hela min familj i och runt Borrby. Vi är väldigt nära varandra. Jag har en liten tvåa som jag trivs i och absolut inte vill ge upp.

Sofie har faktiskt fått ett jobb. Det var för några månader sedan hon sökte jobb som teamledare på ett stort möbelvaruhus. Allt gick bra och till slut ringde de upp henne och erbjöd henne jobbet.

– Då kände jag att jag ville vara ärlig och berättade att jag var gravid i tredje månaden.

Under samtalet fick Sofie höra att de ville anställa henne i alla fall. Men kort därpå fick hon ett nytt samtal, jobberbjudandet togs tillbaka.

Företaget hade ändrat sig och ansåg att det inte skulle gå att genomföra den utbildning som krävdes för jobbet under graviditeten, så Sofie är fortfarande arbetslös.

– Jag kunde inte acceptera det och har, på uppmaning från Arbetsförmedlingen, anmält det till Diskrimineringsombudsmannen och det ligger som ärende där nu.

De två mopsarna är Sofies. Den tredje hunden vaktar hon till grannen som är bortrest. Foto: John Antonsson
De två mopsarna är Sofies. Den tredje hunden vaktar hon till grannen som är bortrest. Foto: John Antonsson

Hundägare

Både Carina och Sofie är hundägare och glada över att vara det. Det gör att de måste ta sig ut från lägenhet och hus och får chansen att komma ut i naturen och bryta tristessen och isoleringen som arbetslösheten ofta leder till. De beskriver båda tillvaron som avskild från andra människor.

Till skillnad från förr finns ingen Arbetsförmedling att gå till. Ingen personlig handläggare som kan ge stöd. Inget sammanhang där de träffar andra människor i liknande situation. De upplever att kontakten med Arbetsförmedlingen mest handlar om piska och kontroll.

– Vi har möten med Arbetsförmedlingen regelbundet. Men det är inte på plats utan vi ska ringa till växeln och sedan får man sitta i telefonkö, ibland i flera timmar. Det är inga möten på plats utan nästan alltid i telefon, säger Carina.

– Jag tillhör ett litet kontor så det är inte så många som jobbar där och de har börjat lära känna mig. Men jag upplever ändå att det ofta är nya personer och att jag måste dra min historik igen. säger Sofie.

Otillfreds med tillvaron och hjälpen de får som arbetslösa började Carina och Sofie att diskutera: Vad kan vi göra själva? Då hade de redan börjat känna att deras roll i facket inte är som förr. De kurser som arrangeras är för yrkesverksamma och de har inte längre rollen som fackligt förtroendevalda på sina arbetsplatser. De bestämde sig för att starta ett nätverk.

Legat på is

De hade en första träff under våren, men intresset var svalt. En ytterligare person kom och sedan dess har nätverket legat på is. Men nu har de satt nya datum och planerar för fler träffar.

– Det är svårt för oss att nå medlemmarna. Många missar att anmäla till facket att de är arbetslösa, och att de kan få lägre medlemsavgift om de gör det, säger Sofie.

Planen är att de arbetslösa transportarbetarna ska kunna stötta varandra i jobbsökandet och hjälpa till med saker som att läsa varandras cv.

– Vi hoppas att komma i gång nu och hoppas att vi kan bli fler som stöttar varandra, säger Carina.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maths Nilsson:
    5 november, 2024

    Bra initiativ Carina och Sofie. Arbetslösa medlemmar är också medlemmar som behöver hjälp och stöd från facket.

  2. Moses mulindwa:
    2 november, 2024

    Too powerful lady we need such a people and I am in the situation right now. I need some help cause this coming Monday. 2024 - 11 - 04 kl 12:00 I’m gonna be fired after 25 years In-service. I need some help. Can you get back to me please I need your contact with you Ladies

  3. Kristina Sjöberg:
    4 november, 2024

    I recommend you to contact the trade union Transport. I'll paste a link to their contact page.

  4. Josefine Säfström:
    31 oktober, 2024

    Det är en ganska stor detalj som saknas: hur å vart når man nätverket de skapat?

  5. John Antonsson:
    4 november, 2024

    Hej! Tack för din kommentar. Jag kanske var otydlig. Detta är inom Transports Malmöavdelning, kanske du kan höra av dig till avdelningen och fråga om kontaktuppgifter till Sofie eller Carina. Här nås avdelningen: https://avd.transport.se/avd-12/

Lästips:

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.