
Sohail söker annat jobb
Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.
– Jämfört med före pandemin är lönen skit. En okej lön vore 180 kronor i timmen, säger Sohail Samadi, som är timanställd men ”jobbar som heltid”.
Han får ut ungefär 22 000 kronor i månaden efter skatt. För att klara sig utan problem skulle han behöva tjäna runt 30 000 kronor.
– Med inflationen har allt blivit så mycket dyrare de senaste åren. Lånen, priset för mat…
Vill bli kvar i Gävle
Om Sohail räknade med att fortsätta köra taxi skulle han gå med i facket. Men han är färdig med en akademisk utbildning inom it och söker jobb inom det, som han lättare skulle få i Stockholm. Fast Sohail Samadi vill helst bli kvar i Gävle där han bott i tolv år. Och han tycker att Bocken taxi är en bra arbetsgivare.
Bocken taxi är ett av de trafikföretag som X-trafik har upphandlat trafik av. Bolaget har i dagsläget sju underleverantörer. Amar Salman Hanna, som driver Bocken taxi, är också trafikansvarig på två av dessa.
Brister på fordonen
Men X-trafik har följt upp rapporter om avvikelser när det gäller Bocken taxis fordon. Det gäller bland annat fordonens utrustning och bristande tillgänglighet för personer med rörelsehinder.
För de kunder som har bedömts ha störst behov har lösningar gjorts för varje enskild individ. Men sett på sikt har trafikföretaget redovisat en plan för hur de fordon det rör sig om ska fasas ut från att gå i servicetrafik och ersättas. Ett svar som Region Gävleborg anser vara i rätt riktning.
Tas på allvar
Ansvariga tjänstemän på X-trafik framhåller generellt att uppföljning och kontroll av avtal är något som tas på största allvar. Mycket arbete har lagts på det nya planeringssystemet.
Regionens trafikbolag har beslutat att ha enskilda möten med samtliga trafikföretag. I slutet av februari i år var omkring 15 av 25 möten genomförda, resten bokade eller på väg att bokas. Mötena syftar till att identifiera ”specifika utmaningar” som varje enskilt bolag har.