Söker nya taxiförare efter tre konkurser
Tre taxibolag har försatts i konkurs i Västerås inom en månad. Nu söker personen bakom bolagen chaufförer till ett fjärde företag. Arbetsförmedlingen annonserar åt honom i Örebro, Eskilstuna – och Västerås.
– Vi hade så stora skatteskulder i de gamla företagen att det var hopplöst att betala dem, säger företagaren Tommy Sunvisson.
Han tror att Transportstyrelsen kommer att ge honom taxitrafiktillstånd för sitt fjärde bolag, trots de tidigare konkurserna. Och han hävdar att många intresserade chaufförer hör av sig om de nya jobben.
Möjligheterna att få tillstånd att driva taxiverksamhet är dock inte särskilt stora, om vi frågar myndigheten själv.
– Vi prövar alltid personerna som sitter i styrelsen, har vd-posten eller är trafikansvarig innan vi beviljar ett taxitrafiktillstånd, säger Gunilla Ahlberg, sektionschef på Transportstyrelsen.
– Då ser vi om de är inblandade i tidigare konkurser, och vi granskar vad som ligger bakom de konkurserna. Och det kan sluta med att ett företag inte får något tillstånd, eller att det måste anlita en annan trafikansvarig.
Hon konstaterar att det inte har kommit in någon ansökan från det företag som söker chaufförer. I annonserna heter bolaget Sunvisson AB, men enligt organisationsnumret heter det fortfarande Autorun AB. Styrelseledamot är Tommy Sunvisson, som har följande företagshistoria bakom sig när det gäller taxibranschen:
Den 5 februari försattes Romato i konkurs. Tommy Sunvisson var styrelseordförande till den 23 november förra året.
Den 22 januari försattes Västerås Transport och Fritid i konkurs. Tommy Sunvisson satt då i bolagets styrelse.
Den 8 januari försattes Gumaco i konkurs. Tommy Sunvisson var vd och styrelseordförande till den 28 augusti förra året.
– I förra veckan började den statliga lönegarantin att betalas ut till de chaufförer som inte fick sin lön från bolagen, säger Anna Ryding, ombudsman på Transport i Västerås. Det är jätteskönt.
Hon är däremot inte särskilt nöjd med att Tommy Sunvisson nu annonserar efter taxichaufförer till ett fjärde bolag. Chaufförer i de tre städerna där annonsen är ute hör också av sig till facket med frågor.
Den optimistiska företagaren Tommy Sunvisson skyller de tidigare konkurserna på en tvist med Taxi Västerås, där han och andra åkerier i staden är anslutna. I de tre konkurserna finns ekonomiska krav och motkrav mellan respektive företag och Taxi Västerås.
Bakgrunden är en pågående förundersökning om bedrägeri som gäller en person i Sunvissons företagsgrupp, enligt polisanmälan har mannen lurat Taxi Västerås på närmare en miljon kronor. Samtidig driver Sunvisson en rättssak där han hävdar att Taxi Västerås i ett senare skede har behållit pengar som chaufförer i hans företag har kört in.
– Det finns en hel del skulder i konkursbona, säger konkursförvaltaren Peter Säll som är klar med två av tre konkursbouppteckningar. Framför allt till anställda som inte har fått sina löner. Men i Gumacos bo finns också en fordran från Skatteverket på 2,5 miljoner.