Sökes: 2 000 lastbilsförare
Ett par tusen lastbilschaufförer kan räkna med nytt jobb det närmaste halvåret. Trycket är hårdast i Stockholmsområdet och Mälardalen.
Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) kom i dag med sin trendindikator som visar hur åkeriföretagen tänker kring rekrytering.
Enligt rapporten räknar en fjärdedel av företagen med att nyanställa det närmaste halvåret. En bit över hälften behåller den arbetsstyrka de redan har. Ett fåtal behöver säga upp lastbilsförare.
– Vi gör mätningarna två gånger per år för att ge Arbetsförmedlingen ett underlag för sina arbetsmarknadsutbildningar, säger Bill Rehn, vd på Tya.
I antal räknat har de 800 åkerierna som svarat angett att de behöver anställa 2 026 personer. Några företag räknar med uppsägningar, och sammantaget ser det ut som om de kommer att säga upp 309 chaufförer.
– De regionala skillnaderna är tydliga, säger Tyas projektledare Lasse Holm. Vi kan nästan se nerdragningarna i gruvindustrin i siffrorna för den nordligaste regionen, medan det ligger infrastruktursatsningar och bostadsbyggande i Stockholmsområdet bakom den stora efterfrågan i östra regionen.
Han räknar med att Arbetsförmedlingen, precis som tidigare, kommer att svara upp med yrkesutbildningar där det behövs fler chaufförer. Samtidigt måste yrkesverksamma lastbilsförare gå igenom en yrkeskompetensutbildning för att få fortsätta köra.
– Det är upp till åkerierna att se till att chaufförer går igenom sina YKB-kurser, säger vd:n Bill Rehn.
Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort.