Ordföranden har ordet

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

Allt det här är såklart på rull och jag och mina medarbetare jobbar för fullt för att både kongressen ska bli bra och för att Transport ska synas i valrörelsen med våra medlemmars frågor.

Men en fråga har överskuggat allt nu i vår. Jag tänker såklart på Rysslands krig i Ukraina. Vi har fått kommunikation från fackliga kamrater i Ukraina. Bilder på våra kollegor, hamnarbetare och lastbilschaufförer, i kamouflageuniformer med vapen i hand. Det är svårt att ta till sig. I vårt förbunds portalparagraf talar vi om solidaritet. Aldrig har det varit så aktuellt som nu. Solidaritet.

Förbundet har skänkt pengar till olika hjälporganisationer i Ukraina. Vi har också lagt en blockad i svenska hamnar där våra medlemmar inte hanterar gods på ryskägda, ryskkontrollerade eller ryskflaggade fartyg. Jag är stolt över det vi har gjort och jag hoppas att det får någon effekt i alla fall, till skillnad från EU:s sanktioner som vi betraktar som helt urvattnade, med undantag för allt möjligt. Det är märkligt att en samarbetsorganisation som EU, som grundades som en garant för fred i Europa, inte har vassare klor när det väl gäller. Det är för tusan krig i vårt närområde.

Transport är ett internationellt verkande förbund och det har vi alltid varit. För mig är det självklart att vi går före i sådana här mörka tider.

Det för mig till en viktig del i vårt internationella arbete. Nu i slutet av maj håller ETF (Europeiska Transportarbetarefederationen) sin kongress i Budapest. ETF är vår viktigaste internationella samarbetsarena. Där träffar vi fackliga kamrater från hela Europa, och inte minst Ukraina, och samarbetar kring i första hand EU-lagstiftning. Men också med solidaritetsarbete där vi hjälper varandra över landsgränserna.

Vi kommer att vara där med en delegation och delta i inriktningsbeslut för de kommande fem åren av europeisk facklig transportverksamhet. Alla i Europa ska ha bra arbetsvillkor.

Ett viktigt område som kommer att diskuteras är plattformsföretagen som breder ut sig som en ny pandemi över Europa. Ett viktigt område där vi som fackliga organisationer måste samarbeta och få inflytande för att inte människor ska kunna utnyttjas på den europeiska arbetsmarknaden. Nästan 30 miljoner européer jobbar på plattformsföretag, de flesta har skitvillkor. Så kan vi inte ha det. Det måste ändras. Solidaritet, kamrater, solidaritet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.