Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.
Close
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.
Close
Kultur

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Allan Johnsson framför museet som åter kunde öppna i augusti i år, i nya lokaler i Folkets hus. Foto: Lilly Hallberg
Allan Johnsson framför museet som åter kunde öppna i augusti i år, i nya lokaler i Folkets hus. Foto: Lilly Hallberg

Det hästdragna ekipaget för dammfri tömning, första sopbilarna med komprimering, latrinkärl och modernare fordon under palmer – miljöarbetets utveckling lyfts på museet i Mönsterås kommun.

I augusti i år var det invigning i de nya lokalerna. Sedan drygt 20 år har Ålems hembygdsförening drivit museet, som gestaltar den industri som växte fram längs Alsterån. Sopbilstillverkning men också gjuterier, möbel- och träindustri. Entrén ligger på baksidan av Folkets hus, som för många i östra Småland kanske mest förknippas med danstillställningar som tidigare arrangerades här.

Allan Johnsson i hembygdsföreningen är en av dem som ställt i ordning museets utställning.

– Vi har jobbat hela våren och sommaren. En del har vi skänkt bort eller sålt från de gamla lokalerna, som var betydligt större, säger han.

– Viktigast tycker jag är att visa utvecklingen, transporthistorien.

Allan känner väl till bakgrunden när det gäller sophanteringen. Under 30 år var han anställd på Norrbacken – senare Norba AB – och de sista fyra åren som produktionstekniker. Företaget utvecklade flera prisbelönta fordon för avfallshantering, som även exporterades till många andra länder.

Själv arbetade Allan Johnsson också fackligt, var aktiv inom Metalls avdelning 32 och förhandlade löner. Han var även skyddsombud och konstaterar att mycket har utvecklats när det gäller arbetsmiljön det senaste halvseklet.

Dammfri soptömning, en milstolpe från början av förra seklet när det gäller modern renhållning (foto från utställningen).
Dammfri soptömning, en milstolpe från början av förra seklet när det gäller modern renhållning (foto från utställningen).

– Företaget började tillverkning med latrin- och sopkärl, de allra tidigaste bars på ställning av två gubbar. På 1920-talet fortsatte det med vagnar för hämtning, vagnar som drogs av hästar, berättar Allan.

– Hästvagnen har en lite speciell historia. Det fanns ju inga hästar på fabriken så de som arbetade med modellerna fick gå ut på samhället och låna av en bonde. Men den första bakvagnen var alldeles för tung och drog upp hästen i luften…

Mycket de tidigare åren handlade om dammfri soptömning, med fordonsluckor som slöt tätt. Det som hämtades var aska efter bränning.

– Hushållssopor med matavfall var inget problem. Blev det något över gick det till grisen…

Företaget hade 1917 köpts av Ivar Kreuger, ”tändstickskungen”, som också finns avbildad på museet. Tillverkningen av hästfordon upphörde 1934 och samma år tillverkades den första sopbilen. På Norrbacken kom fokus att riktas på att ta fram komprimeringsanordningar. Tre år senare lyckades det och de två första bilarna som kunde komprimera last levererades, en till Oslo och en till Göteborg. Den senare var i drift som reserv ända fram till 1962 hos Göteborgs Renhållningsverk.

– Den sopbilen vann också första pris vid industriutställningen i Paris 1937.

Modellerna är gjorda i skala 1:5. Här börjar det med de första fordonen som togs fram på 1920-talet. Foto: Lilly Hallberg
Modellerna är gjorda i skala 1:5. Här börjar det med de första fordonen som togs fram på 1920-talet. Foto: Lilly Hallberg

Allan Johnsson guidar runt, visar också annat som gjuteriet levererade. Ett gigantiskt bykkärl, formar för vackert ornamenterade utsmyckningsföremål, papperskorgar i ”rutmönster” som känns igen från såväl Blomstermålas station som Stockholms tunnelbaneperronger. Och soptunnan känd från tv, den som programledaren Sverker Olofsson i konsumentmagasinet Plus dumpade skräpprodukter i!

Det är en vardag i september då museet har öppet på lördagar. Men under Allans guidning kommer två besökare spontant in och tittar runt, vilket är välkommet. Många har äldre anhöriga som jobbat på gjuteriet eller någon av industrierna som präglade samhället. I dag är de flesta nedlagda, andra har flyttat. Industrihistorien finns bevarad i dokument och minnen. Allan Johnsson visar det rika bildmaterialet:

– Varenda sopbil som gick ut från företaget är fotograferad, det finns hur mycket material som helst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.