Stockholms sopgubbar.
Close
Sopgubbarna står inte med mössan i hand när upphandlingen görs om.
Close

Sopgubbar beredda på ny upphandling

Annonsen ligger ute. Renhållningsföretagen har börjat om med att räkna på sina anbud för att hämta hushållssopor i Stockholm. Men Stockholms sopgubbar står inte med mössan i hand och väntar.

– Det är bara bra att den här upphandlingen görs om, säger Mats Björnberg, ordförande i Transports miljösektion i Stockholm. Den hade ett märkligt upplägg.

– Men, fortsätter han, för att sophämtningen i den här staden ska fungera måste de företag som vinner upphandlingen ta med sig personalen som sköter den i dag. Personalen – och den kunskap som vi har.

I förra veckan kom beskedet till det kommunala bolaget Stockholm Vatten: Upphandlingen av sophämtning i hela staden måste göras om. Förvaltningsrätten gav tre företag som överklagade rätt.

Annonsen var fel formulerad. Upphandlingen är uppdelad i elva olika områden – men annonsen gick att tolka som om det handlar om en enda jätteupphandling av all sophämtning i hela staden.

Därmed gäller inte beskedet att Reno Norden blir kvar, att Liselotte Lööf åker ut och att Suez, alltså gamla Sita, kommer in.

– Vi har annonserat ut alla elva områdena igen, säger Katarina Johansson, ansvarig för hushållsavfall på Stockholm Vatten. Och vi kommer att göra om hela hanteringen … ta referenser på anbudsgivarna, bedöma deras beskrivningar av hur de ska utföra hämtningen och titta på priset.

Den gamla tidsplanen ska hålla, enligt Katarina Johansson. Nya entreprenörer ska starta verksamheten den 1 april nästa år. Och hon har alls inget emot att fler än två företag då tar över olika delar av staden.

– Det vore intressant att se hur olika bolag löser uppdraget, säger hon.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden i Sverige, är inte direkt nöjd med att upphandlingen görs om.

– Vi måste acceptera det förstås. Mina killar är redan i gång och formulerar ett nytt anbud.

Den 20 juli ska de nya anbuden ha kommit in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.