Stockholms sopgubbar.
Close
Sopgubbarna står inte med mössan i hand när upphandlingen görs om.
Close

Sopgubbar beredda på ny upphandling

Annonsen ligger ute. Renhållningsföretagen har börjat om med att räkna på sina anbud för att hämta hushållssopor i Stockholm. Men Stockholms sopgubbar står inte med mössan i hand och väntar.

– Det är bara bra att den här upphandlingen görs om, säger Mats Björnberg, ordförande i Transports miljösektion i Stockholm. Den hade ett märkligt upplägg.

– Men, fortsätter han, för att sophämtningen i den här staden ska fungera måste de företag som vinner upphandlingen ta med sig personalen som sköter den i dag. Personalen – och den kunskap som vi har.

I förra veckan kom beskedet till det kommunala bolaget Stockholm Vatten: Upphandlingen av sophämtning i hela staden måste göras om. Förvaltningsrätten gav tre företag som överklagade rätt.

Annonsen var fel formulerad. Upphandlingen är uppdelad i elva olika områden – men annonsen gick att tolka som om det handlar om en enda jätteupphandling av all sophämtning i hela staden.

Därmed gäller inte beskedet att Reno Norden blir kvar, att Liselotte Lööf åker ut och att Suez, alltså gamla Sita, kommer in.

– Vi har annonserat ut alla elva områdena igen, säger Katarina Johansson, ansvarig för hushållsavfall på Stockholm Vatten. Och vi kommer att göra om hela hanteringen … ta referenser på anbudsgivarna, bedöma deras beskrivningar av hur de ska utföra hämtningen och titta på priset.

Den gamla tidsplanen ska hålla, enligt Katarina Johansson. Nya entreprenörer ska starta verksamheten den 1 april nästa år. Och hon har alls inget emot att fler än två företag då tar över olika delar av staden.

– Det vore intressant att se hur olika bolag löser uppdraget, säger hon.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden i Sverige, är inte direkt nöjd med att upphandlingen görs om.

– Vi måste acceptera det förstås. Mina killar är redan i gång och formulerar ett nytt anbud.

Den 20 juli ska de nya anbuden ha kommit in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.