Jan Spanedal och Francisco Acosta lämnade över kravlista till Stockholm Vattens vd Katarina Johansson.
Close
Jan Spanedal och Francisco Acosta lämnade över namnlistan till Stockholm Vattens vd Katarina Johansson.
Close

Sopgubbar kräver tryggare anställningar

110 personer, i stort sett varenda sopgubbe i staden, skrev på kravlistan som i dag, torsdag, lämnades över till Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten. Renhållarna vill ha tryggare anställningar och bibehållna lönevillkor när Stockholm nu upphandlar sophämtningen på nytt.

– Vi fick de svar vi förväntade oss. Inte de vi ville ha, säger sopgubbarnas talesman Jan Spanedal.

I våras genomförde Stockholms stad en ny stor upphandling av avfallshämtningen. Den överklagades och upphandlarna som finns på Stockholm Vatten fick börja om på ny kula.

Under processen har miljöarbetarna fått signaler om att de entreprenörer som vann den första nu avbrutna upphandlingen – Reno Norden och Suez (tidigare Sita) – vill sänka de nuvarande lönerna.

Jan Spanedal säger:

– Efter upphandlingen höll företagen personalmöten och beskedet blev att det nuvarande premielönesystemet, Bilaga C i kollektivavtalet, inte ska tillämpas. Det snackas också om större trakter, alltså mer jobb.

– I inledningen hette det att alla gubbar skulle få ha anställningarna kvar. Men vi har svårt att se hur det skulle gå till när det samtidigt skulle ha uppstått övertalighet på vissa ställen.

Sopgubbarna har nu skrivit på en protestlista där man kräver att Stockholm Vatten skärper upphandlingskraven. Konkret handlar det om tre punkter där miljöarbetarna vill ha garantier som gör att de:

  • får behålla sina jobb vid entreprenörsbyten. Som det är nu riskerar landets renhållningsarbetare att bli uppsagda var gång en kommun upphandlar på nytt.
  • får tillsvidareanställning från dag ett, inte provanställning, om man får ny arbetsgivare efter upphandlingen.
  • har kvar det nuvarande lönesystemet, alltså Bilaga C.

När kravlistan lämnades över till Stockholm Vatten fick miljöarbetarna i huvudsak negativa besked från enhetschefen Katarina Johansson. Hon sa:

– Som upphandlare har vi ingen aning om ifall det blir förändrade anställningsvillkor för er. Det är en sak för de vinnande företagen och för facket. – Vi har tittat på lagstiftningen och kan inte kräva att personal tas över av nya entreprenörer. Samma sak är det med provanställningen och lönesystemet, det är heller inget vi kan bestämma över.

Runt om i Sverige upphandlar kommunerna sophämtning. Varje gång riskerar de anställda miljöarbetarna försämrade anställningsvillkor och att bli av med jobben. Ett sätt att minska otryggheten kunde vara längre entreprenader och längre tid mellan upphandlingarna.

Katarina Johansson passade på frågan om vilket ansvar Stockholms stad har för att skapa större trygghet för sopgubbarna.

– Jag kan inte kommentera det. Fem år är en rimlig avtalstid. Det är ungefär så länge som en sopbil håller.

Jan Spanedal och hans två medföljare påminde Katarina Johansson och de församlade journalisterna om att Stockholms sopgubbar sitter inne med en enorm kunskap – och därmed makt.

– Det är vi som vet vart nycklarna går. Och var soprummen ligger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.