Sopgubbar ska skyddas på farlig väg
Renhållning. Sopgubbarna ska från och med i höst skyddas med ett extra fordon bakom sopbilen. På sikt ska vägen byggas om. Transport och Arbetsmiljöverket har fått rätt i en långdragen strid om sophämtningens risker längs en väg i Borås.
Området heter Frufällan – och har blivit en verklig fälla där sopgubbar riskerar livet. För över två år sedan förbjöd Arbetsmiljöverket fortsatt sophämtning längs 300 meter av riksväg 42. Kommunens miljöbolag överklagade och i sommar kom den sista domen. Den ger Arbetsmiljöverket rätt.
– Det känns fantastiskt bra, säger Peder Jonsson.
Han är Transports huvudskyddsombud på Borås Energi och Miljö och har drivit ärendet från början, tillsammans med avdelningens regionala skyddsombud.
– Domen öppnar för att titta på fler farliga hämtningsställen i Borås säger han. Den kan också bli ett prejudikat i hela landet.
Kammarrätten i Göteborg går alltså helt på hans och Arbetsmiljöverkets linje. Sopgubbarna riskerar att bli påkörda när de gör sitt jobb, konstaterar domstolen. Hastighetsbegränsningen är satt till 80 kilometer i timmen på vägsträckan, trafiken är intensiv och sikten begränsad.
Lösningen?
Sopbilarna ska följas av ett så kallat TMA-fordon, en bil som både varnar trafiken bakifrån och fungerar ungefär som en stor krockkudde. Annars får ingen sophämtning ske på vägsträckan.
Domstolen skriver att en anställds hälsa inte får sättas på spel, och att priset för bolaget – runt 50 000 kronor per år – är rimligt. Borås Energi och Miljö har beslutat att inte överklaga domen till högsta instans.
– Vi följer domslutet och ska på kort sikt sätta in en TMA-bil så att sophämtningen kan fortsätta, säger Pär Carlsson, stabschef på bolaget. Men vi har också satt i gång en dialog med Borås stad om att på längre sikt bygga bort problemen.
Pär Carlsson nämner att en parallellgata skulle kunna dras bakom de villor som ligger längs vägavsnittet. En annan variant är att bredda fastigheternas in- och utfarter så att sopbilarna kan svänga bort från den intensiva trafiken. Han har ett möte med kommunens tekniska förvaltning inom några veckor.
– Vi tittar också på fler ställen där något kan behöva göras för säkerheten. Det blir en fortsatt diskussion med Borås stad.