Tonny Falk
Close
Varje dag rullar mellan 200 och 300 lastbilar in på kretsloppsanläggningen Högbytorp, norr om Stockholm. Tonny Falk är en av dem som hanterar farligt avfall.
Close
Avtalsrörelsen

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Miljöarbetarna på Högbytorp i Upplands-Bro hanterar närmare 1,5 miljoner ton avfall under ett år. Det mesta kommer i lastbilar från industrier, byggen, kommuner och butiker. Vi snackar oljor, aska, asbest, slam, giftig jord, metaller, papper, trä och plast. Bland annat.

– Vi får in lite cyanid då och då också, berättar Sune Frövall inne på sorteringen.

(Cyanid: den lägsta konstaterade dödliga dosen är 0,56 milligram per kilo kroppsvikt för människa som får det i sig, reds anm.)

En biltur inne på området går både upp på leriga gamla deponiberg och ner till högarna med matavfall, som är måsarnas favorittillhåll. Så här beskriver Ragn-Sells sin anläggning:

”Sveriges ledande kretsloppsanläggning heter Högbytorp och ligger utanför Stockholm. Här möter vår gedigna kunskap om avfallshantering modern teknik och den senaste forskningen.”

Lagom till fikat vid niotiden fylls borden med kaffemuggar, en och annan macka – och mycket prat.

– Viktigast är att vi jobbar säkert, säger Thomas Holmqvist, ett av tre skyddsombud på Högbytorp.

Jobbarkompisen är inte med i facket längre, han gick ur efter en tidigare historia som gav mindre betalt under semestern.

– Men, fräser Thomas Holmqvist till. Det där hände för flera år sedan, nu kan förhandlarna försöka få tillbaka det i ett bättre avtal.

När det begav sig förlorade Transport tvisten om semesterpengarna i Arbetsdomstolen. Med sökorden ”komplicerad semestertvist” hittar du hela historien på tidningens webb.

Lönehöjning

Vid bordet intill pausar Sebastian Norén från jobbet att lasta ut färdigsorterade jordar och asfalt på tippen. Han har en önskan inför avtalsrörelsen.

– Jag vill ha mer i lön!

Dumperföraren Ove Madsen är missnöjd med den senaste treåriga uppgörelsen. Mest för att han vill ha lönehöjningarna jämnt fördelade under avtalsåren, inte vänta till sista året på den största ökningen. En del talar för att han blir bönhörd i år, då facken vill ha ettåriga avtal och Coronaviruset har fått börsen i gungning.

– Arbetstidsförkortning vore också bra. Det är inte relevant att vi ska jobba 40 timmar i veckan när många andra branscher har 38.

Påverka schemat

Arbetstiden – och kontrollen över den – är tyngsta frågan i årets avtalsrörelse för Håkan Bolk. Han är huvudskyddsombud på Ragn-Sells i Stockholm och har sitt kontor på Högbytorp. Han är också en av de yrkesverksamma och fackligt engagerade som sitter i Transports stora avtalsdelegation inom miljö.

– För mig personligen är det viktigaste att vi få får mer att säga till om och att vi ska kunna påverka schemat.

Han vill också se tydligare krav på arbetsgivaren när det handlar om rehabilitering. Till exempel att stora Ragn-Sells ska leta alternativa jobb i alla koncernens bolag när någon är utsliten.

– Tyvärr kommer den frågan inte med i avtalsrörelsen, säger han.

Lön och arbetstid

Strax före sex på morgonen rullade Robert Wåhlander ut från Högbytorp. Han hämtar hushållssopor på landsbygden i Bålsta och Bro. Mellan kärlen hinner han svara på några frågor inför nya kollektivavtalet.

– Jag brinner för lönen och arbetstiderna. Och jag tycker att beting är en otroligt bra morot för oss sopgubbar, att få gå hem när vi är klara.

Robert Wåhlanders jobb är upphandlat och i oktober går uppdraget över till en annan firma.

– Jag vet inte om jag vill följa med ännu. Det beror på lönen, arbetstiderna och det där med betinget.

Just upphandlingar av hushållssopor är huvudskyddsombudet Håkan Bolks andra viktigaste fråga. Han hoppas få med den i avtalsförhandlingarna.

– De som hämtar soporna lever i en ständig otrygghet. Med upphandlingarna kan de förlora sina jobb vart tredje eller femte år.

– Branschen behöver införa nya regler om att personalen ska få följa med till det nya företaget, tycker Håkan Bolk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.