Sophämtning på beställning fortsätter året ut
Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.
– Ur mitt perspektiv som chaufför ser jag inga problem. Jag får min runda i datorn inför varje dag, säger Pierre Mollestam.
Han är pionjären som hämtar villaägarnas sopor just den dag de vill ha tunnan tömd. Försöket i Maria Park i Helsingborg fortsätter till årsskiftet. I dagarna sätter intervjuer i gång med invånare, chaufförer och andra inom renhållningsbolaget NSR.
– Än så länge är det väldigt positivt, säger Björn Jacobsson IT-chef på bolaget.
Ok, medger både han och Pierre Mollestam: Tekniken har strulat ibland, men annat har de inte väntat sig när det handlar om det första större försöket i Europa.
Så här funkar sophämtning-på-begäran:
Villaägaren drar i ett reglage på sopkärlets lock när hen vill ha tömning. Datachipet sänder en signal till ett planeringsprogram på miljöföretaget. Och inom 24 timmar finns Pierre Mollestam på plats med sopbilen.
Betyder det inte mer sopbilskörande i området?
– Det är klart … jag är ju där varje dag. Men jag kommer snabbt därifrån också, svarar Pierre Mollestam.
– Vi ska jämföra antalet körda mil, antalet hämtningar och tiden bilen rullar, säger Björn Jacobsson som också räknar med att kunderna i försöksområdet sorterar bättre och i många fall beställer hämtning mer sällan än de hade tidigare,
Hur tror du att försöket med sophämtning på beställning kommer att sluta?
– En fortsättning kan vara att se över taxan så att kunderna faktiskt betalar för hur ofta de får hämtat, säger Björn Jacobsson.
– Ett annat alternativ är att vi lär oss hur folk vill ha det och bygger våra hämtningsscheman utifrån detta.
Transportarbetaren återkommer med frågan en bit in på nästa år.